Sinds de iPhone wordt er minder kauwgom verkocht
De iPhone bestaat deze week 10 jaar. Sindsdien daalt ook de kauwgomconsumptie. Toeval of niet?
In de Verenigde Staten daalde de kauwgomconsumptie sinds 2007, het jaar dat de eerste iPhone op de markt verscheen, met 15 procent. En ook in West-Europa wordt er sinds de komst van Apple's smartphone minder kauwgom gekauwd.
Een toevallige correlatie die niets te betekenen heeft? Volgens Recode is er wel degelijk een causaal verband tussen het op de markt verschijnen van de iPhone en de daling van de kauwgomconsumptie. De iPhone - en alle Android-toestellen die in de slipstream daarvan op de markt verschenen - zorgde immers voor flinke gedragsveranderingen.
Minder rondkijken
Smartphones zijn de ideale wachtverzachter geworden: wie even ergens niets om handen heeft, pakt zijn telefoon erbij. Wachtend op de trein, op een afspraak in het café én in de rij bij de supermarkt. En op die laatste plaats gaat het mis voor de kauwgomverkoop. Waar we vroeger bij de kassa een beetje voor ons uitstaarden totdat we besloten om impulsief de strategisch neergelegde kauwgom aan te schaffen, staren we nu op ons smartphone-scherm totdat we aan de beurt zijn.
Meer over 10 jaar iPhone:
De grootste veranderingen in de iPhone sinds de eerste versie