Tv, wat is dat? Kinderen liever online dan voor tv

Tv, wat is dat? Kinderen liever online dan voor tv

26-01-2016 12:20 Laatste update: 27-04-2018 09:41

Voor het eerst spenderen kinderen meer tijd online dan voor de buis.

Dat blijkt uit onderzoek van het Britse Childwise, dat meer dan 2000 kinderen tussen de vijf en zestien jaar heeft ondervraagd. Uit de resultaten, die door de BBC zijn ingezien, blijkt dat kinderen gemiddeld zo'n drie uur online spenderen en 'maar' 2,1 uur voor de televisie zitten.

Om aan te geven hoe weinig kinderen van televisie weten: volgens het onderzoek heeft 32 procent van de ondervraagden geen favoriet televisieprogramma. Netflix neemt bij kinderen de rol van televisie over: 50 procent kijkt naar Netflix, terwijl maar 46 procent naar BBC1 kijkt. Ze zitten dus nog wel voor de tv, maar kijken dan on-demand in plaats van lineaire televisie. Netflix heeft zich dit jaar voorgenomen om 30 series voor kinderen uit te brengen.

Hoe ouder een kind wordt, hoe meer tijd het kind online doorbrengt. Vijftien- en zestienjarigen, de oudsten uit het onderzoek, zijn gemiddeld zo'n vijf tot zes uur per dag online en gebruiken vooral hun smartphone. Jongere kinderen hebben nog geen smartphone, waardoor ze naar de tablet grijpen. Het is ook voor de eerste keer dat kinderen vaker een tablet dan een laptop gebruiken. De iPad is bij de ondervraagden de populairste tablet.

YouTube blijft populair

Kinderen gaan online om video's te kijken, muziek te luisteren, spelletjes te spelen en hulp te zoeken bij hun huiswerk. Tieners gebruiken het internet vooral voor sociale bezigheden. YouTube is het populairste online platform, dat door alle kinderen wordt gebruikt. Ze houden van 'grappige video's' en video's die dingen uitleggen, zoals het spelen van games.

YouTube wordt ook gebruikt voor het kijken naar televisieprogramma's. Van de kinderen zegt 74 procent Google's videowebsite te gebruiken voor het bekijken van online televisieprogramma's. Maar 40 procent kijkt televisie via de BBC iPlayer, de online videodienst van de Britse publieke omroep.

"Toegang tot het internet, op elk moment en op elke plek, en de manier waarop televisiecontent op allerlei kanalen en apparaten beschikbaar is, brengt dit jaar een belangrijke verandering teweeg in het gedrag van kinderen", aldus onderzoeksdirecteur Simon Leggett van Childwise.

Abonneer je ook op Brights YouTube-kanaal