© Lukasz Porwol

Zuckerberg: 'Nepnieuws komt niet alleen uit één kamp'

Zuckerberg: 'Nepnieuws komt niet alleen uit één kamp'

13-11-2016 12:12 Laatste update: 27-04-2018 01:57

Facebook-ceo Mark Zuckerberg stelt andermaal dat nepnieuws op zijn platform geen invloed kan hebben gehad op de verkiezingsuitslag.

Facebook-ceo Mark Zuckerberg gaat op zijn eigen tijdlijn in op de vraag of nepnieuws op het sociale netwerk een rol kan hebben gespeeld bij de Amerikaanse verkiezingen. Er klinkt kritiek op Facebook, omdat het te weinig zou doen om de verspreiding van desinformatie en propaganda tegen te gaan. 

"Van alle content op Facebook is meer dan 99 procent van wat mensen zien authentiek. Maar een zeer klein deel bestaat uit nepnieuws of hoaxes, en die berichten komen niet alleen uit één politiek kamp", schrijft Zuckerberg. "Hierdoor is het erg onwaarschijnlijk dat hoaxes werkelijk invloed hebben gehad op de verkiezingsuitslag." Eerder noemde de Facebook-ceo tijdens een techbeurs het idee dat nepnieuws op het netwerk van invloed zou zijn geweest op de verkiezingen 'vrij belachelijk'. "Mensen zijn slim en ze begrijpen wat belangrijk voor hen is."

Volgens Zuckerberg heeft Facebook het recent makkelijker gemaakt voor gebruikers om hoaxes en nepnieuws te melden. "We hebben vooruitgang geboekt en we zullen dit nog verder verbeteren." Bepalen wat 'de waarheid' is, is voor Facebook soms erg lastig. "Ook veel content van mainstream bronnen bevat verkeerde details of ontbrekende informatie. En veel verhalen bevatten een mening waar mensen het mee oneens kunnen zijn, waardoor ze het als feitelijk onjuist gaan melden."

Algoritmes

"We moeten erg oppassen dat we als Facebook niet zelf gaan bepalen wat de waarheid is", aldus Zuckerberg. Facebook kreeg eerder dit jaar kritiek dat zijn redacteuren bevooroordeeld te werk zouden gaan bij het bepalen van de zogeheten trending topics op het Amerikaanse deel van de site. Facebook verving de redacteuren van vlees en bloed vervolgens deels, maar sindsdien prijsden de algoritmes van het sociale netwerk regelmatig nepnieuws aan.

Volgens Zuckerberg komen er binnenkort meer aanpassingen aan de algoritmes van Facebooks nieuwsoverzicht. "Maar dit werk kost meer tijd dan we zou willen, om te voorkomen dat er onbedoelde bijeffecten of vooroordelen ontstaan." 

Filterbubble

Na Trumps verkiezingswinst kreeg Facebook veel kritiek, omdat het de plek is waar mensen in toenemende mate nieuws lezen. Zo schreef TechCrunch de onverwachte zege van Trump toe aan de 'filterbubble die Facebook maakt door gebruikers vooral nieuws voor te schotelen dat bij hun mening aansluit'. Oud-medewerkers van Facebook vertelden persbureau Bloomberg onlangs ook dat Facebook 'zeer partijdige, nauwelijks feitelijke media' de ruimte biedt.