Duurtest Mazda MX-5 RF: lol op vier wielen

Duurtest Mazda MX-5 RF: lol op vier wielen

19-07-2017 09:14 Laatste update: 26-04-2018 19:14

Met tranen in de ogen neemt autotester Rutger afscheid van de MX-5 RF.

Omdat alles om ons heen lijkt te digitaliseren, van verjaardagswensen tot muziekconsumptie, is er iets extra leuks aan zoiets extreem analoogs als de Mazda MX-5. We reden hem deze maand in onze Duurtest. Pas over een paar jaar zullen we met schaamte terugkijken op de 2 liter benzinemotor die er in ligt, maar de rest van de lol is 100 procent verantwoord. Een korte wielbasis, een dak dat open kan, een stoel waar je je in moet vouwen, daar kan niemand bezwaar tegen hebben.

De MX-5 is boven alles een veroordeling van de Nederlandse manier van leven. Want veruit de meeste mensen rijden met 1 of 2 personen rond en zonder paardentrailer. Toch koopt bijna niemand een MX-5 in ons landje. Wist u dat de meeste cabrio's per capita in het regenachtige Verenigd Koninkrijk verkocht worden? Die stiff upper lips weten wat leuk is.

Wij daarentegen zijn pragmatische polderaars voor wie een sedan al een compromis is ten opzichte van de stationwagon. Ik kan Mazda alleen maar aanraden om het land rond te touren met deze auto en mensen proefritjes aan te bieden. Dan zijn ze zo verkocht. Eén van de chauffeurs van de Bright-auto's vroeg: 'Welke auto zal ik kopen?' Mijn antwoord: 'Een MX-5.' 'Ik houd niet zo van cabrio's', was zijn antwoord. Maar nadat hij deze RF van Waddinxveen naar Winsum had gestuurd, kocht hij zelf een fraaie MX-5 uit 1999. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.

To RF or not to RF

Maar nadat Nederland massaal van de stationwagon op de cabrio is overgestapt en alle kinderen weer op de fiets naar school moeten, blijft er nog een grote vraag overeind: koop ik de RF met het targadak of de reguliere coupé? Die laatste is nog analoger met een dak dat je met één hand achterover gooit of weer terugzet.

De grootste nadelen van de RF zijn de prijs (+€3500) en het windgeruis bij hogere snelheden. Voordelen zijn de looks en de lagere kwetsbaarheid van het stalen dak. Als ik de auto niet in een garage zou kunnen parkeren, zou ik de RF serieus overwegen. In alle andere gevallen hield ik €3500 in de zak voor de softtop. 

Volgende week krijgen we nog een derde optie voorgeschoteld: de Fiat 124 Spider. Gebaseerd op deze MX-5, maar met Italiaanse flair. 

Volg onze auto-artikelen in de rubriek Duurtest