Duurtest Peugeot 308 GT: grote bek, klein hartje
Duurtest

Duurtest Peugeot 308 GT: grote bek, klein hartje

15-05-2018 19:25 Laatste update: 16-05-2018 09:18

De Peugeot 308 GT heeft ruim 200 pk onder de motorkap en toch rijd ik 1 op 18. Hoe kan dat?

Ik zit in een rode stationwagon met een paar fraaie sportvelgen en de lettertjes GT op flank en kont. Op het papiertje dat ik meekreeg stond dat hij €39.000 kost en meer dan 200 pk heeft. Het is een bijzonder ontwerp, deze 308. Net zo onder de radar bijzonder als de Renault Zoe. Pas na jaren ging ik zien hoe tijdloos de vorm van deze auto is. In deze kleur, met deze velgen en dit interieur, vind ik het een stuk minder lastig om iemand uit te leggen dat er een bovenmodaal jaarloon neergelegd moet worden voor deze Fransoos.

Als ik rijd als een beschaafd mens, begrijp ik niet waar die 200 pk zitten. Dat komt omdat voor mijn voeten een heel doorsnee blokje van 1,6 liter ligt, die door Peugeot zo genadeloos op z'n flikker wordt gegeven dat hij er 200 pk uit perst. Letterlijk, want alleen dankzij kunstmatig toegevoegde luchtdruk komt deze power los.

Wolf in schaapskleren

Het betekent dat je de auto flink op z'n donder moet geven om snel te gaan. Er zijn mensen die daar van houden, maar ik ben er ook nog. Persoonlijk houd ik van auto's die altijd beloven hard te kunnen gaan, maar waarmee ook beschaafd gereden kan worden. Een Porsche 911 GT3 geeft bij het starten een blaf en een rochel, zodat je weet wat er tussen de wielen ligt, maar je hoeft hem niet veel te hard te rijden om daar aan herinnerd te worden. 

Ergens vind ik het leuk dat ik een wolf in schaapskleren heb. Maar af en toe zou ik willen dat er iets meer wolf te zien, te ruiken en te horen is. Over dat laatste gaan we het volgende week hebben. Dan drukken we de sportknop in. 

Rutger Middendorp test voor Bright elke maand een andere auto. Hij schrijft wekelijks over zijn ervaringen. Volg de Duurtest-updates.