Duurtest Peugeot 508: au revoir
Auto-duurtest

Duurtest Peugeot 508: au revoir

15-04-2019 18:06 Laatste update: 16-04-2019 09:29

Na vier weken zegt Bright-autotester Rutger Middendorp 'au revoir' tegen de Peugeot 508. Emotioneel afscheid of bruuske breuk?

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates.

De Peugeot 508 had het stevig te verduren in onze duurtest. Voor hem testten we de bijzonder capabele Kia e-Niro en tijdens zijn verblijf was het de spectaculaire Audi E-Tron die aandacht kwam vragen. Bleef de Fransman overeind tussen de afgewogen elektrische Koreaan en de stoere Duitser?

Een paar kleine ongemakken

Ik heb in vier weken tijd een zwakke plek gekregen voor de Peugeot 508, maar voordat ik hem overlaad met complimenten, wil ik hem ook nog wel even wijzen op zijn eigen zwakke plekken. Vorige week noemde ik de lane-keeping aid met een eigen willetje al even en het onderhoudsicoontje dat zich even meldde en weer verdween. Dat laatste overkwam me overigens ook in de Audi E Tron die vanuit het niets opeens vond dat de cruise control het niet meer deed en mij daar met intense geluiden van op de hoogte probeerde te stellen.

Een ongemak dat ik nog was vergeten te melden was dat de stoel van de Peugeot bij het nemen van een rotonde een millimeter of wat naar rechts en daarna weer naar links lijkt te schuiven. De gemiddelde koper van een Franse auto zal het vast niet opmerken. Ik krijg er een bijzonder naar gevoel van. Alsof alles zo uit elkaar kan vallen. 

Design om warm van te worden

Maar als ik de volgende ochtend weer op de oprit sta, is alles vergeven en vergeten en ben ik klaar voor het volgende avontuur. De neus met de intense kijkers, de motorkap die niet uitstrekt tot de grille, maar eerder ophoudt. De ramen zonder raamstijlen, dat interieur met verfijnde knoppen onder het scherm. Dat kleine stuurtje dat me het gevoel geeft Le Mans te gaan bedwingen. Ik ben er na vier weken nog niet aan gewend.

En juist de komst van de Audi E Tron deed me beseffen hoe bijzonder het interieur van de Fransman is. De Duitsers hebben kosten noch moeite gespaard om de Audi bijzonder te maken met drie beeldschermen, een versnellingshendel uit de toekomst en schermpjes in plaats van spiegels. Maar die Duitse degelijkheid maakt ook dat het na een dag al vertrouwd voelt. Dat zal de een als een aanbeveling zien, maar ik ben duidelijk de ander. Het is allemaal technologisch vooruitstrevend, maar om met de Opposites te spreken is het "alsof ik in de m$therf&cking matrix zit". Ik word er niet warm van. 

In tegenstelling tot de Peugeot. Daar word ik wel warm van. Moeten ze opschieten met het maken van een volledig elektrische variant van deze auto? Jazeker. Is de rest dan al op orde? Zonder meer. Als ze die stoel even vastschroeven dan. En lane keeping aid niet meer leveren. 

Eerder in deze duurtest:

Peugeot 508 doet niemand na

De 508 heeft een disco-modus

Peugeot 508: Franse fratsen