Review: e-bike Gazelle Ultimate C8+
Elektrische fiets

Review: e-bike Gazelle Ultimate C8+

01-07-2019 20:02 Laatste update: 05-07-2019 15:48

Onze autotester Rutger stapte uit de auto en op de nieuwe Gazelle e-bike Ultimate C8+ HMB. Een elektrische fiets, zonder de visuele nadelen. Wat vonden we van ons nieuwe rode monster?

Er valt veel te kiezen onder de elektrische fietsen. Kijk maar in onze Bright Stuff-koopgids. Er komt ook wekelijks mooi nieuw speelgoed met pedalen bij en eentje daarvan is de Gazelle die we deze week testen.

De nieuwe Ultimate C8+ HMB heeft een accu, motor en kabels die verstopt zijn in het frame. Volgens Gazelle heb je daardoor alle voordelen van een e-bike, maar niet de looks.

Ontwerp

Het meest in het oog springende onderdeel van een elektrische fiets is echter het display op het stuur en dat is ook bij deze Gazelle nog steeds het geval. Een standaard Bosch-unit troont boven de stuurpen. De poging om het ontwerp zo slick mogelijk te maken, struikelt over dat soort details. Ook de koplamp is een aangeplakte extra, in plaats van een geïntegreerde module. Vreemd, gezien Gazelle al zeker 10 jaar terug een koplamp had die in het voorspatbord geïntegreerd was.

Per saldo is het wel degelijk een fraaie fiets om te zien, met die dikke buis waar de accu in zit en een minimalistische bagagedrager, spatborden, kettingkast en overall vorm. De handvaten zijn aangenaam dik gevormd en fraai afgewerkt. Wij reden hem in het rood, waardoor de plek van de accu sterk wordt geaccentueerd. Maar hij is ook in een donkere kleur te verkrijgen, die je batterij beter verstopt.

Comfortabel

Fietsen doet de Ultimate geweldig. Vergeleken met de Cityzen Speed van de eerste generatie die ik regelmatig rijd, voelt de Ultimate stijver en de dikkere banden geven wat meer veercomfort. Er zit geen onderhoudsgevoelige derailleur op (zo'n ding met heel veel tandwieltjes aan je achterwiel), maar een naafversnelling van 8 stappen.

De trapondersteuning van deze fiets houdt op bij 26,4 kilometer per uur. Iets boven de 25 km/u die wettelijk verplicht is, maar iets onder een snelheid die echt lekker wegtrapt. Met een adviesprijs van boven de 3000 euro is de Gazelle ook aardig aan de prijs voor een elektrische fiets met een maximumsnelheid van 25 km/u.

Wie een werkgever heeft die een beetje bij de tijd is, kan met het nieuwe fietsplan die 3000 euro in een kleine 16.000 kilometer bij elkaar sparen. Woon je 10 kilometer van je werk en fiets je 5 dagen in de week, dan heb je iets meer dan drie jaar nodig om je fiets bij elkaar te trappen. Zo lang houdt deze Gazelle het wel vol. 

Meer updates over elektrische fietsen

Kijk ook: