Duurtest Hyundai Ioniq Electric: zo gewoon gebleven
Wat opvalt is dat niets opvalt

Duurtest Hyundai Ioniq Electric: zo gewoon gebleven

28-01-2020 16:58 Laatste update: 18:30

Onze autotester Rutger is al drie weken met de elektrische Hyundai Ioniq op pad. Het meest opvallende aan die auto is dat er niets echt aan opvalt.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.

Voor wie nog nooit een elektrische auto heeft gereden, zal de Hyundai Ioniq een openbaring zijn. Stil, comfortabel en groot genoeg voor vier volwassenen. Wie zelden een auto rijdt van 3 jaar of jonger zal ook onder de indruk zijn van de vele veiligheidssystemen. Van adaptieve cruise control tot rijbaanassistent. Om niet te spreken over alle luxe zoals stuurverwarming, stoelverwarming en de optie om de auto met de app op afstand voor te verwarmen of te vergrendelen.

Tussen alle nieuwe elektrische auto's valt de Ioniq vooral op doordat er niets heel erg opvallend aan is. Het ontwerp is niet dertien in een dozijn, maar de meeste stijlelementen zijn herleidbaar op andere auto's. Hyundai heeft niet geprobeerd een auto te maken die er uit springt, maar een model dat voor een grote groep aanvaardbaar is. 

De rij-ervaring houdt ook het midden tussen sportief en comfortabel. De auto is niet opvallend hard of zacht geveerd en het bochtengedrag is heel neutraal. Met een beetje te veel snelheid een bocht in gaan levert geen piepende banden op of sterk overhellen, maar echt sportief is het nou ook weer niet. 

Waar de Ioniq opvalt, is door een klein cijfertje op het dashboard: het gemiddelde verbruik. Dat blijft onafhankelijk van het gebruik onder de 20 kWu per 100 kilometer. Doe je heel erg voorzichtig en is het weer ideaal dan zou je dat getal dichter bij de 15 dan bij de 20 kunnen brengen. Vergelijk dat met de Nissan Leaf met de 40 kWu-batterij en je hebt 260 in plaats van 220 kilometer bereik.

In de Hyundai lijkt je rijgedrag minder effect te hebben op het bereik dan bij andere elektrische auto's. Dat was met de elektrische Kona ook al het geval. Voor een elektrische auto is het bereik op dit moment nog het belangrijkste statistiekje en juist daarop scoort de Ioniq opvallend goed. Volgende week lees je de conclusies.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.

Eerder in deze duurtest met de elektrische Hyundai Ioniq:

Kijk ook: Hyundai Kona

Volg Bright op YouTube