Commentaar

Augmented reality heeft een bril nodig

8 juni 2018 17:17

Smartphones of tablets gebruiken om augmented reality te bekijken, het voelt onnatuurlijk. Een bril is een veel beter kijkvizier voor AR. Komt Apple met zo'n AR-bril?

De dag na de presentatie van Apple keer ik terug bij het McEnery Convention Center in San Jose waar Apple zijn Worldwide Developers Conference houdt. Ik ben uitgenodigd voor een briefing over WatchOS 5, de update van de Apple Watch-software. Dat doet Apple vaker na belangrijke presentaties. Die briefings zijn meetings in klein verband, waar een paar belangrijke Apple-medewerkers enkele leden van de pers nog eens door de belangrijkste features loopt en waar ruimte is voor vragen.

Een pr-medewerker loodst me naar een backstage-ruimte waar Apple een ontvangstruimte en een aantal meetingrooms heeft ingericht. Er staat een grote tafel met de Lego AR-demo en daarnaast geeft iemand enkele gasten een demo van Grouped Facetime en van Memoji. Ik word overdragen aan een pr-medewerker gespecialiseerd in Health & Fitness. Of ik de Lego-demo wil zien? Jazeker. Laten we eerst de briefing doen, want je bent zo aan de beurt. Ook goed.

In de meetingroom word ik en nog een journalist ontvangen door Julz Arney, de fitness-expert bij Apple die tijdens de keynote op een trainingsfiets nieuwe features van WatchOS demonstreerde. Ik vraag op een gegeven moment of de Apple Watch Series 1 ondersteund wordt door watchOS 5. Ja, maar de originele Apple Watch niet. Huh? Oh ja, het allereerste model - ook wel Series 0 genoemd - heeft een minder krachtige processor dan zijn opvolgers en wordt in tegenstelling tot Series 1 niet meer verkocht en wordt dadelijk dus niet langer ondersteund. Net als tijdens de keynote steelt de nieuwe functie Walkie Talkie tijdens de briefing de show. Het is in feite FaceTime Audio en werkt op elke afstand zo lang je beiden een Apple Watch hebt en online bent.

AR gaat zo nooit groot worden

Na de briefing loop ik meteen naar de Lego-set. Op het podium zag de AR-demo er goed uit en dat is van dichtbij nog steeds zo. Maar als ik de dame van Apple aanhoor, terwijl zij haar verhaal doet en met een iPad in haar handen de speelset van allerlei kanten laat zien, valt er een kwartje: wat is dit een ontzettend idiote interface! Dat gehannes met een smartphone of tablet om AR-content te bekijken, het oogt en voelt zo onnatuurlijk.

De handhelds zijn wonderlijke apparaten die heel veel kunnen, maar als kijkvizier voor AR-content schieten ze duidelijk tekort. Je houdt het niet lang vol. Zelfs niet met twee handen. Even iets opmeten is zo gepiept, maar een hele game spelen op deze manier? Nee, dank je. AR is tof, maar gaat op deze manier nooit een groot publiek vinden.

Betere brillen

Aan de oplossing wordt al gewerkt. Door Apple, maar ook door Google en startups als Magic Leap. Het is de Augmented Reality-bril. Bij Apple heet het product intern de 'T288'. Wanneer het op de markt komt, weten we niet. Als dat überhaupt gebeurt. Ik durf wel te voorspellen dat mocht er geen goede bril komen, AR geen lang leven is beschoren.

De bril is natuurlijk een veel beter kijkvizier voor AR dan een smartphone of tablet. Brillen liggen echter wat gevoelig in de techsector. Google brak vijf jaar geleden hyperecords voor zijn Glass, maar na de release vond men de slimme bril in de praktijk te hufterig. Misschien was de maatschappij er nog niet klaar voor.

Voor de VR-bril is door hoge hardware-eisen, vele snoeren en weinig content een doorbraak vooralsnog uitgebleven. Partijen als Oculus en HTC zetten nu in op draadloze modellen. Snap probeert het met camera-zonnebril Spectacles. Best een aardig brilletje an sich, maar de verkoop houdt niet over en de ronde video’s zijn bepaald geen gamechanger.

Microsoft richt zich met zijn Hololens, net als de rest van zijn portfolio trouwens, steeds nadrukkelijker op de zakelijke markt. De AR-bril van Magic Leap moet naar verluidt nog dit jaar verschijnen, maar het eerste model ziet er uit als een zwembril. Daar ga je niet mee rondlopen.

De juiste balans

Uitgerekend Apple zou de partij kunnen zijn die een AR-bril maakt die wel gewild is. Het is ze immers ook gelukt bij de mp3-speler, smartphone, tablet, smartwatch en bij draadloze oordoppen. Niet de eerste zijn, maar wel degene die de juiste balans weet te vinden tussen functionaliteit en design.

Een AR-bril die er cool uit ziet en die gewoon werkt. Een bril die je net als je zonnebril of leesbril bij je hebt en opzet als zich een gelegenheid voordoet. Bij het spelen van een game. Een rondleiding in een museum. Het kijken naar een video in het vliegtuig of de trein. Het checken van profielen tijdens het speeddaten. Het volgen van een live wedstrijd met als extra’s herhalingen, close-ups en stats. En ga zo maar door.

Het zal nog wel even duren, maar ik kan niet wachten. En AR ook niet.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Lancering AR-headset Apple in 2021'

Bekijk ook onze review van de Snapchat-camerabril Spectacles 2: