Twitter komt met eigen Instagram-achtige fotofilters

Twitter komt met eigen Instagram-achtige fotofilters

10-12-2012 07:40 Laatste update: 28-04-2018 14:34

Twitter geeft Instagram een grote middelvinger en gaat kort na het vertrek van de fotodienst zijn eigen hippe filters aanbieden.

Het zit Twitter niet mee. Eerst introduceerde het bedrijf opdringerige advertenties, daarna kregen ze ruzie met een groep trouwe gebruikers en ontwikkelaars en nu trekt ook Mark Zuckerberg officieel de stekker uit de Instagram-voorbeelden die een Twitter-gebruiker in de timeline zag. Het is duidelijk dat Facebook meer gebruikers naar de officiële Instagram-app en gloednieuwe profielenwebsite wil trekken. Als reactie meldt Twitter dat het nog voor Kerst eigen fotofilters wil gaan aanbieden.

Eerder deze week werd duidelijk dat Instagram-foto's die op Twitter worden geplaatst, niet meer via de officiële Twitter-website of -app in een tweet bekeken kunnen worden. Je kunt nog wel op de link naar de foto drukken, waarna de Instagram-app of -website met het betreffende kiekje wordt geladen. Een beetje omslachtig, maar geen man overboord.

En daar ziet Twitter toch een gat in de markt. Terwijl Zuckerberg & co meer gebruikers naar hun websites en apps willen lokken, probeert Twitter in te spelen op de steeds populairder wordende eigen fotodienst. De fotofilters die Twitter aan de app wil gaan toevoegen, moeten eenzelfde functie als die van Instagram krijgen: snel, gemakkelijk en leuk. De nieuwe filters moeten binnen twee weken beschikbaar zijn en dan kunnen zelfs degenen die geen Instagram-account hebben, gemakkelijk de allerhipste foto's maken.