Game van de week: Gears of War 4

Game van de week: Gears of War 4

maandag 10 oktober 2016 01:01

De gameplay van Gears of War 4 (voor pc en Xbox One) voelt vertrouwd, ondanks de switch naar een andere studio. Vooral de multiplayer is genieten.

Hoe zat het ook alweer met Gears of War?

Na drie delen én een prequel (Gears of War: Judgement) neemt ontwikkelstudio The Coalition het Gears-stokje over van Epic Games. Gears of War 4 is dus alweer de vijfde Gears-game. Naast Halo is Gears of War altijd een belangrijke serie geweest voor de Xbox. Shooters vormen een populair genre voor gamers en waar Halo de first-person-fans bedient, doet Gears of War dat voor de third-person-liefhebbers. In Gears of War 4 volgen we het verhaal van JD Fenix, de zoon van de legendarische oorlogsheld Marcus Fenix.

Na een aanval op hun dorp, reizen JD en zijn vrienden Kait en Del af naar het ruige Sera om hun geliefden te redden van een monsterlijke nieuwe vijand: the Swarm. Maar al snel blijkt eigenlijk dat die nieuwe vijand niet zo heel erg verschilt van de Locust uit de vorige games. Sterker, de game is duidelijk een terugkeer naar het originele donkere, meer benauwende Gears of War (1) op de Xbox 360.

Dat betekent opnieuw cover-based knallen tegen slijmerige, smerige vijanden, het doormidden zagen van tegenstanders (spetter-spatter), granaten werpen in pulserende slijmgaten, van A naar B sprinten en voortdurend van cover veranderen. Uiteraard ziet de game er een stuk mooier uit op de huidige generatie spelcomputer van Microsoft. 

Hoe speelt de single-player?

Zoals gezegd, voelt alles erg vertrouwd al komen de drie nieuwe helden niet helemaal lekker uit de verf. Ze willen iets te geforceerd grappig en scherpzinnig zijn, terwijl dat gezien de situatie waarin ze zich bevinden, best ongepast is. De oude Marcus Fenix verschijnt op een gegeven moment ook ten tonele en dan voel je meteen hoe goed dat karakter is uitgediept. Jammer genoeg halen de drie groentjes uit Gears 4 dat niveau nooit. De gameplay zelf is overigens prima 'ouwe jongens knallen-krentenbrood', waarbij op een Star Wars Episode VII-achtige wijze de trouwe fans bediend worden, en nieuwkomers ook direct kunnen instappen. 

Dat klinkt goed toch?

Ja en nee. De game durft af en toe écht spannend uit de hoek te komen, door bijvoorbeeld de natuurkrachten (elektrische stormen!) je speelstijl te laten beïnvloeden. Of door opeens gigantische mechs te introduceren waarin je plaats mag nemen en je je echt krachtig en machtig voelt. Hier wordt Gears of War 4 opeens een soort Titanfall en dat voelt binnen het universum van Gears helemaal niet verkeerd. Meer van dit soort nieuwe elementen en verrassingen had de game naar een hoger niveau getild.

Multiplayer: genieten

​De multiplayer was altijd al ijzersterk van Gears of War en er is met ieder nieuw deel subtiel aan gesleuteld en verbeterd. Alle bekende en populaire spelmodi zijn ook hier weer van de partij (zoals onder andere de Horde-modus) met kleine aanpassingen en verbeteringen en ook populaire speelmaps die hun opwachting maken. Favoriet is Arms Race: jouw team moet hier als eerste drie kills maken met bijna elk wapen in de game om de ronde uiteindelijk te winnen. Iedere speler begint met Boomshots en krijgt gaandeweg minder sterkere wapens om mee te vechten, totdat je tenslotte drie kills moet maken met de Boltok Pistol. Deze mode is echt genieten.   

Eindoordeel

Gears of War 4 is een goede, wellicht ietwat veilige comeback van een belangrijke serie voor Xbox-gamers. De vraag is alleen of de makers niet iets te veel op safe hebben gespeeld. De singleplayer campagne is donker en genietbaar, maar had geprofiteerd van wat meer verrassingen en minder lollige hoofdrolspelers.

De multiplayer is opnieuw ijzersterk en de aanvullingen op de bekende modi zijn prijzenswaardig. Voor een eerste deel heeft The Coalition goed werk geleverd maar voor het vervolg, want dat komt er, hoop ik dat de makers wat meer ballen tonen en wat meer risico durven te nemen. 

Meer recente game-reviews:

FIFA17 versus PES2017

Bioshock The Collection

Recore

Jan Meijroos is een van de meest ervaren game-journalisten van Nederland. Hij schrijft onder meer voor Metro en Bright.