Cloverfield Paradox: premières in het Netflix-tijdperk
Netflix verandert de manier waarop films in première gaan, door ze meteen na de aankondiging online te zetten.
Het reclameblok tijdens de Amerikaanse Superbowl is altijd een podium voor trailers van de grote zomerfilms. Maar afgelopen nacht zat er een vreemde eend in de bijt: de trailer voor The Cloverfield Paradox. Een prequel voor de 'found footage' monsterfilm uit 2008 werd uit het niets aangekondigd.
Maar niet voor een onthulling later dit jaar: The Cloverfield Paradox is direct op Netflix te bekijken. Dat is in de eerste plaats in de stijl van de Cloverfield-films: de eerste twee delen werden ook op afwijkende manieren aan het publiek getoond, met mysterieuze teasers en een alternate reality game.
Hype niet meer nodig
Het zegt ook veel over de manier waarop Netflix films kan uitbrengen. De dienst hoeft niet per se maandenlang hype op te bouwen om mensen te verleiden tot het kopen van een kaartje voor een film. Misschien is één goed geplaatste reclamespot tijdens het meest bekeken reclameblok van het jaar wel voldoende om kijkers enthousiast te krijgen.
Overigens probeert de streamingdienst allerlei tactieken: Netflix-film Bright werd als een ouderwetse film behandeld, met trailers in de bioscoop en grote billboards langs de weg.
Slechte recensies
Door The Cloverfield Paradox als verrassing plots uit te brengen, omzeilt Netflix ook de kritieken. Die waren bij Bright niet mals, al viel de film bij kijkers wel goed en is een vervolg al op komst. Ook The Cloverfield Paradox wordt door de pers niet bijster goed ontvangen: The Guardian geeft 2 van de 5 sterren, The Hollywood Reporter spreekt van een 'trainwreck of a sci-fi flick' en IGN geeft de 'verstikkende fanservice' met een 5,9 een nipte voldoende.
Rest de vraag of die kritieken iets afdoen aan het plotselinge verschijnen van een nieuwe film die meteen te bekijken is.
Meer over Netflix
Dit is nu al een van de beste Netflix-series van 2018