Dit hotel geeft je 500 dollar boete bij een slechte review

Dit hotel geeft je 500 dollar boete bij een slechte review

5 augustus 2014 om 12:53
Laatste update: 28 april 2018 om 04:45

'Wie ons hotel een slechte review geeft, krijgt 500 dollar boete.' Het slechtste idee ooit komt van een New Yorks hotel.

Diensten als Yelp, Foursquare en Google Maps Reviews zijn hele fijne manieren om snel overal de leukste en beste horeca-gelegenheden te vinden. Voor de klant althans, voor de uitbater levert het een boel stress op: een paar negatieve reviews en de mensen mijden je tent als de pest. Op zich niks mis mee, moet de café-eigenaar of hotel-houder maar beter zijn best doen, toch?

Nou, je kan ook gewoon een boete instellen. Dat deed het Union Street Guest House, een hotel bij New York. Op de site van het hotel stond het dreigement: "Als je in ons hotel verblijft voor een bruiloft of een andere gelegenheid in de buurt, dan wordt er 500 dollar van je borg afgetrokken voor elke negatieve review op internet van jou of één van je gasten. Als je hier verblijft om een bruiloft te bezoeken, dan ga je akkoord met een boete van 500 dollar voor elke negatieve review op welke site dan ook."

Yelp'ers nemen wraak

Het staat er echt. Coulant zijn ze wel hoor, je hoeft de review alleen maar te verwijderen om je 500 dollar terug te krijgen. De bizarre voorwaarde ging dit weekend bescheiden 'viral', en dat pakte voor het Union Street Guest House niet echt lekker uit. Een klein legertje Yelp-gebruikers besloot het hotel massaal de laagste beoordeling te geven.

Nu verwijdert Yelp nep-reviews, maar niet direct. En dus heeft het hotel vooralsnog een beoordeling van 1,5 van de 5 sterren op Yelp, en pagina’s vol vergelijkingen met de Stasi, de Gestapo en tips om de tent naar China te verhuizen.

Leugentje...

Het Union Street Guest House moet zich rot geschrokken zijn: niet alleen staat het hotel er op recensie-sites slecht op, het is ook flink uitgemeten in de Amerikaanse media. Met een bericht op Facebook probeerde het hotel zich nog in te dekken. "Het was een grapje van een aantal jaar geleden, en had al niet meer op onze site moeten staan."

Jammer voor Union Street Guest House dat er op Yelp ook een review van november vorig jaar staat, voordat de heisa begon. Een negatieve review, van iemand die schrijft twee keer door het hotel gemaild te zijn, waarbij het dreigde met de boete van 500 dollar. Horeca en sociale media: zo moet het in ieder geval niet.

Lees meer over:

Deel via