Duurtest Mercedes A180 (1): Benz or beamer?
De komende 3 weken rijden we de Mercedes A180. De instap-Benz die van dikke eend naar sportieve zwaan ging.
Twee jaar geleden introduceerde Mercedes een nieuwe A-klasse op de autobeurs in Geneve. Dat is normaliter geen groot nieuws, maar de Duitse pionier bracht onder dezelfde naam een totaal andere auto uit. De vorige was een soort voorzichtige MPV met een hoge instap en veel comfort. De nieuwe heeft de lijnen van een Volkswagen Golf. Maar dan met een dikke Mercedes ster op de neus en een designerknik in de achterdeur.
Wij waren direct lyrisch over het uiterlijk van de nieuwe auto. Een Mercedes die er niet uitziet alsof hij voor dictators, taxichauffeurs of pauzen ontworpen is. Een gespierd stukje ontwerpwerk die zijn voorganger snel deed vergeten.
Wees niet bang, dit is de oude A-klasse.
Wees bang, dit is de nieuwe A-klasse.
Tijdens de introductie van de nieuwe Volvo V40 gaven de Zweden aan dat het ontwerp van de nieuwe A-klasse voor hen wel een beetje als een shock kwam. Zij dachten alleen de 1-serie en A3 als concurrent te hebben en nu zette Mercedes Benz daar opeens nog een sterke concurrent naast. Maar wat hen ook opviel: op de beursstand stonden alleen de dik aangeklede AMG-versies van de nieuwe A-klasse. Zoals hierboven op het plaatje. In de juiste lakkleur, met dat venijnige rode streepje en een paar hele dikke velgen eronder.
Een jaar later en je zag op straat bijna nooit die AMG versie rijden, maar wel eens een kale A180 met wieldoppen (ja, heus, de basisversie wordt verkocht met wieldoppen). Opeens leek die gespierde knaap wat uit proportie. Onze testauto zit daar een beetje tussenin. Hij is helaas zwart; traditioneel de beste kleur voor een weinig geslaagd ontwerp (of een dikke reet). Hij heeft een paar keurige velgen eronder en een bijzonder somber interieur.
De kaalste A-klasse die je krijgen kunt. Mét wieldoppen, dat wel.
"Onze" Benz.
Recht van voren smoelt onze auto bijna net zo lekker als de AMG versie van de persfoto's en de beursvloer, maar daar mist toch het rode streepje, de agressievere frontspoiler en de sportiever ogende grille. Loop je om de auto heen, dan wordt het er niet spannender op. "Underpromise, overdeliver" is een bekend marketingcredo. Met de AMG versie heeft Mercedes misschien een beetje "overpromised".
Trek de deur open, laat je ogen wennen aan hoe donker het is in dit interieur en er vallen een paar dingen op; de oplichtende dorpellijst schijnt je met de tekst Mercedes Benz tegemoet. Precies wat je wilt van een auto met een ster op de neus. De stoelen zien er sportief uit met de geïntegreerde hoofdsteun en het dashboard bevat een boel knopjes. Het dashboard ziet er eenvoudig en verzorgd uit.
Boven het dashboard prijkt een wat mollige iPad op het eerste gezicht. De meeste autojournalisten waren er lyrisch over, persoonlijk vind ik het in het echt wat tegenvallen. Inmiddels zijn er zoveel iPadkloons op de markt, dat dit ook meer op een imitatie, dan het origineel lijkt. Daarmee krijgt het interieur een zweempje "Blokker" mee. De roosters met de grote kruizen erin daarentegen trekken de ambiance flink omhoog. Een zelfverzekerde ontwerpkeuze.
Komen we ook direct even op de prijs. 33K kost deze A-klasse. Kale prijs van de A 180 BlueEFFICIENCY is iets meer dan 28. En daar komt stoelverwarming, een licht- en zichtpakket, metallic lak en stoelverwarming bij. Plus de twee spannende pakketten: zitcomfort-pakket (voor 672 euro) en een spiegelpakket (van maar liefst 2299 euro). Het zitcomfortpakket zorgt ervoor dat de stoelen in hoogte te verstellen zijn, maar ook de zithoek aan te passen is. Het spiegelpakket bestaat niet uit Rococo goudkleurige details om de binnenspiegel, maar maakt de binnen- en buitenspiegels slimmer. Ze dimmen namelijk vanzelf. Luxe.
Al met al krijg ik gemengde signalen van deze Duitser van stand. Laat ik daarbij ruiterlijk toegeven dat dit de eerste moderne Mercedes is die ik rijd. Ik begrijp het merk nog niet helemaal en ben ook nog niet over het imago uit de jaren '90 heen; Mercedes stond toen voor oud geld en nieuwe technologie. De S-klasse is in mijn ogen dan ook de perfecte merk ambassadeur; het vlaggenschip van nieuwe autotechnologie, gereden door mensen die al geruime tijd hun centjes binnen hebben. Overigens is dat imago sterk streekgebonden. In China ben je als hippe jonge internet-entrepreneur de man als je in zo'n bij de tijdse Mercedes rijdt.
De komende weken proberen ik én de A180 elkaar beter te leren begrijpen.
Klik verder:
Eerdere duurtests.
Audi A3 duurtest, slot.
Volvo V40 R-design duurtest, slot.