Ondanks concurrentie groeit marktaandeel iPad weer

Ondanks concurrentie groeit marktaandeel iPad weer
26 juli 2012 om 10:50
Laatste update: 28 april 2018 om 16:38

In tegenstelling tot veel voorspellingen stijgt het marktaandeel van de iPad weer naar het niveau van 2010. De tabletconcurrentie komt maar niet op gang.

Veel analisten hebben de afgelopen jaren voorspeld dat het marktaandeel van de iPad zou afnemen door de komst van tablets van andere fabrikanten. Maar voorlopig is niets minder waar. De 17 miljoen iPads die Apple het afgelopen kwartaal verkocht zorgen er ook voor dat het marktaandeel van Apple op de tabletmarkt weer toeneemt.

Volgens cijfers van Strategy Analytics heeft Apple nu 68 procent van de totale tabletmarkt in handen, vergeleken met 62 procent vorig jaar rond deze tijd. Het aandeel van de iPad is net zo hoog als in het derde kwartaal van 2010. Het lukt Apple's concurrenten maar niet om van hun tablets een groot verkoopsucces te maken, stelt Strategy Analytics. Onder meer de Blackberry Playbook flopte totaal.

Het marktaandeel van Android bleef wel stabiel op 29 procent. Er worden wel steeds meer Android-tablets verkocht: 7,3 miljoen in het laatste kwartaal vergeleken met 4,4 miljoen in het tweede kwartaal van 2011. Maar het aantal verkochte iPads groeit sneller. Of de nieuwe Windows 8-tablets, waaronder Microsofts Surface, die eind dit jaar verschijnen voor de ommekeer zullen zorgen is nog maar de vraag. Het marktaandeel van Windows op tablets is nu 1 procent. De uitgelekte prijzen van de Surface - van 800 tot 1700 euro! - zijn alvast geen goed teken voor een groter marktaandeel.

Lees meer over:

Deel via