e-bike subsidie belasting fiscale bijtelling veloplu
E-bikes

Goedkope e-bike? Fiscus helpt ondernemers een handje

11 juli 2018 om 15:25
Laatste update: 19 juli 2018 om 15:37

Ondernemers die op zoek zijn naar een e-bike moeten even met hun boekhouder bellen. Want wie slim is, kan goedkoper elektrisch fietsen.

De overheid stimuleert het gebruik van elektrische vervoersmiddelen. Dat elektrische auto's weinig fiscale bijtelling hebben weten we. En minder bekend: ook voor e-bikes zijn een aantal subsidieregelingen.

Om met de deur in huis te vallen: die regelingen gelden alleen voor ondernemers. Wie in loondienst is en zelf een elektrische fiets aan wil schaffen, valt buiten de boot. Je baas lief aankijken en hopen dat je via hem een fiets kan leasen is wel een optie.

Met de fiscale regelingen hoopt de overheid dat bijvoorbeeld pizzeria's en pakketbezorgers hun vervuilende scooter inruilen voor een e-bike of een nog snellere speed pedelec.

MIA, Vamil en KIA

De helft van de aanschafwaarde van de elektrische fiets komt in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek. De zogenoemde MIA. Gewone elektrische fietsen vallen in de categorie met 13,5 procent aftrek.

Daarnaast mogen de e-bikes extra snel worden afgeschreven. Die regeling heet Vamil. In het jaar van aanschaf is je fiets 75 procent minder waard. In het jaar daarna kan de overige 25 procent worden afgeschreven. Afschrijvingen worden gezien als kosten en drukken de winst van een bedrijf, waarover belasting betaald moet worden.

Tot slot is er ook nog de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, de KIA. Een hele mond vol voor een regeling waarmee ondernemers gestimuleerd worden te investeren. In de meeste gevallen mogen ondernemers 28 procent van hun totale investering aftrekken.

Berekening

Stel, je koopt een e-bike van 3000 euro. De helft van de aanschafwaarde valt onder de milieuregelingen MIA en Vamil. In het jaar van aanschaf krijg je de volgende fiscale voordelen:

MIA: 1500 euro x 13,5 procent = 202,50 euro
Vamil: 1500 euro x 75 procent = 1125 euro
KIA: 3000 euro x 28 procent = 840 euro
Totale belastingaftrek: 2167,50 euro

Wie in de hoogste belastingschijf valt (51,95 procent), krijgt een netto fiscaal voordeel van: 2167,50 euro x 51,95 procent = 1126 euro

Die e-bike van 3000 euro kost dan eigenlijk maar 1874 euro.

Het belastingpercentage in dit voorbeeld geldt voor zzp'ers en eigenaren van een VOF. Heb je een BV, dan betaal je geen inkomstenbelasting maar vennootschapsbelasting. Hier horen andere percentages bij.

Fietsen met een dak boven je hoofd

Voor wie bovenstaande fiscale voordelen nog te min zijn, is er een extra 'maas' in de wet. Dan moet je wel een fiets met een overkapping kopen. Die e-bikes vallen namelijk onder de MIA-categorie met maar liefst 36 procent aftrek.

Dan vraag je je misschien af: sinds wanneer hebben fietsen een overkapping? Denk maar eens aan de fietstaxi's die in grote steden rondrijden. Het idee achter deze regeling is post- en pakketbezorgers in steden te stimuleren de bestelbus in te ruilen voor een fiets.

Onder meer PostNL heeft al elektrische bakfietsen. Bezorgers op die fietsen worden nog nat als het regent, maar TNT Express heeft al fietsen met een overkapping.

Veloplu

En waar mazen in de wet zijn, zijn er ondernemers. Design Compass uit Breda ontwikkelde de Veloplu. Een soort stormparaplu, die vastgezet kan worden op een fiets.

Weinig 'overkappends' aan zou je zeggen, maar over de paraplu gaat een nog een extra kunststof kap. Omdat deze kap van een niet-flexibel materiaal is, geldt het mogelijk als overkapping voor fietsen. En dus zou er nog meer fiscaal voordeel mee te halen zijn. De volledige aankoop valt namelijk onder de MIA en de Vamil. Ook geldt het hogere percentage van 36 procent. 

Maar de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die de subsidieaanvragen moet beoordelen, steekt hier een stokje voor. Met de Veloplu is een elektrische fiets maar voor een klein deel bedekt, zo stelt de dienst. Ook is het gevaarte afneembaar. De RVO kan zich bovendien nauwelijks voorstellen dat fietsers het grootste deel van de tijd met zo'n fietsparaplu zullen rijden.

Deze harde kunststof kap kan op de paraplu worden gezet.  

Design Compass ontwikkelde de paraplu voor postbezorgers die niet meer nat willen worden. "We kwamen toen achter deze subsidie", geeft bedenker Marc Jacobs toe. Hij heeft er inmiddels honderden van verkocht. De Veloplu kost 139 euro.  

Update: Toch geen belastingvoordeel voor e-bike met Veloplu