Bright duurtest Mercedes A200: Duitse toekomstbeelden
Wat rijdt Bright?

Duurtest Mercedes A200: Duitse toekomstbeelden

25 september 2018 om 07:09
Laatste update: 25 september 2018 om 07:26

Autotester Rutger rijdt deze maand in de nieuwe Mercedes-Benz A200. Een A-klasse voor de minder ingewijden. Met een interieur dat meer Minority Report dan Vanishing Point is. Een introductie.

Vorige week namen we afscheid van de DS 7 Crossback. Een auto die me met de week meer ging bevallen en dienstbaar verdween zonder karakterloos te zijn. Iets dat ik nog niet eerder meegemaakt heb in een auto. De Mercedes Benz A200 die we nu rijden, pakt het heel anders aan. Die is expliciet aanwezig. De neus is een fraai lijnenspel dat dicht op de grond ligt. De op het oog zwevende verchroomde stipjes in de grill suggereren een gezamenlijke vorm. De forse AMG-velgen zijn aanwezig zonder te schreeuwerig te worden. En dan heb je slechts de buitenkant gezien. Die is ingetogen ten opzichte van het interieur.

Paradijs op het dashboard

Een paar flinke sportstoelen trekken als eerste de aandacht. Verbazingwekkend genoeg zitten ze comfortabel genoeg voor een wat langere reis. Het oog zal niet lang op de stoelen gericht zijn, want het echte spektakel bevindt zich voor je. Een dashboard met een scherm van 1 smartphone hoog en 40 smartphones breed (bij benadering). Van de deur tot en met de middenconsole zie je scherm. Daarnaast en daaronder bijna gebeeldhouwde ventilatieroosters. 's Nachts wordt alles dramatisch aangelicht in een sfeer naar keuze. Maar meer over al dat spektakel in de komende weken.

De opties en prijzen

Even uit de emotie en in de prijslijst, wat staat hier voor ons? 

De Mercedes Benz A-klasse is te koop vanaf iets meer dan €30.000. Maar dan heb je een vrij wezenlijk andere auto dan de onze. Wij rijden een 1,3 liter viercilinder (cilinders van een frisdrankflesje groot in een Mercedes) waar 163 pk uitgeperst wordt. Koop je de instapper, dan haalt Mercedes uit hetzelfde blok 109 pk. 

Kaal kost onze auto €37089, waar dik €14K aan opties toegevoegd is. Daaraan zijn het Panorama schuifdak (€1125) en de Head-up display schuldig (€1198). Het Burmester surroundsound-systeem is relatief gesproken een koopje met €503. Waar de bulk van het bedrag in zit zijn echter de AMG Line (€4477) en het Premium Pack (€3509). Met de AMG Line heb je een zogenaamd "verlaagd comfortonderstel". In mijn oren klinkt dat als een oxymoron, maar daar gaan we de komende weken achterkomen. AMG-styling: andere bumpers en velgen. Die fraaie sportstoelen horen er ook bij. 

Wil je dat scherm ter waarde van 40 smartphones, dan heb je het Premium Pack nodig. Naast de navigatie en het digitale display krijg je ook keyless entry, sfeerverlichting en stoelverwarming voor. Kost wat, maar in dit geval heb je ook echt wat. 

Vragen

De vorige keer dat we een A-klasse reden, was dat er eentje van het vorige model in de goedkoopste lease-uitvoering. Nu rijden we een auto waarvan de realistische vanafprijs iets boven de 40.000 euro ligt. De komende weken vertellen we of de glans verdwijnt met meer gebruik of dat de A-klasse pas echt gaat schitteren na de eerste gewenningsfase.

Heb je vragen? Wil je dingen weten over de auto? Je weet ons te vinden op Facebook en Twitter.

Foto: Bram Willemse

Volg de Duurtest

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Wekelijks beschrijft hij zijn ervaringen. Volg hier zijn updates.