'Fortnite was vorig jaar goed voor 2,4 miljard dollar omzet'
Volgens marktonderzoeker Nielsen SuperData was de razend populaire game Fortnite vorig jaar goed voor een omzet van 2,4 miljard dollar.
Daarmee overtreft de omzet van Fortnite de opbrengsten van andere gratis én betaalde games. Hoewel Fortnite gratis is te spelen, verdient ontwikkelaar Epic Games toch flink aan in-game aankopen.
De gamemaker loopt onder meer binnen met de verkoop van V-Bucks en Battle Passes, die bij de start van elk nieuw seizoen uitkomen. Dankzij zo’n Battle Pass kunnen spelers allerhande extra’s ontgrendelen, zoals skins voor wapens en voertuigen.
3 miljard winst
Met een omzet van 2,4 miljard dollar is Fortnite goed voor het leeuwendeel van de winst van Epic Games. Een ingewijde verklaarde eind vorig jaar tegenover TechCrunch dat de game-ontwikkelaar vorig jaar een winst van 3 miljard dollar boekte – cijfers waarop de producent niet wil reageren.
In oktober 2018 werd Epic Games tijdens een investeringsronde gewaardeerd op bijna 15 miljard dollar. De game-ontwikkelaar kwam in 2012 voor 40 procent in handen van het Chinese TenCent dat destijds 330 miljoen dollar in het bedrijf stak.
Groter dan betaalde games
Ook voor andere gratis games was 2018 een uitstekend jaar, stelt Nielsen SuperData. In totaal brachten gratis games vorig jaar een bedrag van 87,7 miljard dollar in het laatje, zo blijkt uit de berekeningen van de marktonderzoeker.
Behalve Fortnite leverden ook games als Dungeon Fighter Online (1,5 miljard dollar), League of Legends (1,4 miljard) en Pokemon Go (1,3 miljard) grote bedragen op.
Daarmee zijn de uitgaven aan ‘gratis’ games inmiddels meer dan drie keer zo hoog als wat gamers uitgeven aan de betaalde games van grote uitgevers. Vooral in Azië mogen gratis games zich in een enorme populariteit verheugen.