De verkering tussen de Peugeot 508 en Bright-autotester Rutger duurt nu al drie weken. De schoonouders zijn bezocht en de eerste ruzie is geweest. Gaat de relatie dit overleven?
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates.
De verliefdheid is nog niet over. Nog steeds kijk ik met plezier naar de Peugeot 508 als ik er naar toe loop. Sterker nog, ik geniet helemaal als er anderen langs de Franse auto lopen en zich er niet van kunnen weerhouden om even naar binnen te kijken of de volle 360 graden om de auto heen te lopen. Voor een auto met een vanafprijs van net geen €40.000 is dat best bijzonder. Hulde aan de ontwerpers.
Maar, ja, daar komt hij, het draait niet alleen om de buitenkant. Het draait ook om wat er onderhuids gebeurt. De 2 liter dieselmotor is op geen enkele wijze opzienbarend, niet bijzonder stil, niet bijzonder luidruchtig, niet bijzonder zuinig, niet bijzonder dorstig, niet bijzonder krachtig, niet bijzonder slap. Hij doet wat hij moet doen, voordat hij in een volgende generatie ongetwijfeld vervangen zal worden door een elektrische aandrijving. De interface van de auto is grotendeels overzichtelijk. Knoppen zitten meestal op voor de hand liggende plekken. Alleen het vinden van opties is met een knop "Opties" linksonder en een symbool voor een tandwieltje rechtsboven niet erg intuïtief. Allemaal dingen waar je aan kunt wennen.
Ongemakken
Er zijn echter twee items die mijn relatie met de 508 wat meer verstoren. Vorige week kreeg ik 'out of the blue' een icoontje voor onderhoud in beeld. De cruise control wilde niet meer aan 'omdat de omstandigheden dat niet toelieten'. Na wat doorklikken vond de auto ook dat mijn remlicht het niet meer deed. De navigatie suggereerde me een aantal garages in de buurt (sjiek). Met mijn rudimentaire kennis van computers ondernam ik de vereiste stappen om het probleem te verhelpen: auto uit, auto weer aan. Dat werkte niet, maar toen ik de auto na de volgende stop een kwartiertje stil had staan, waren alle problemen weer opgelost. Het kan mijn karakter zijn, maar ik kan daar niet goed tegen.
Een dag later werd ik ingehaald door een auto, waarna de 508 het nodig vond om een ruk aan het stuur naar rechts te geven. Dat was me bij een vluchtheuvel ook al eens overkomen, met transpiratie op onbedoelde plekken als gevolg. Sindsdien heb ik de hulpsystemen die me in de rijbaan moeten houden uitstaan. Jammer, want als het wel werkt is het bijzonder prettig.
Over een week gaan we uit elkaar, ik en de Peugeot 508. Dan vertel ik graag of de relatie deze ongemakken heeft overleefd.
Eerder in deze duurtest:
Kijk ook: de elektrische Kia e-Niro
Volg Bright op YouTube voor meer video's over innovatieve auto's