Google neemt Fitbit over voor 2,1 miljard dollar
Wearables

Google neemt Fitbit over voor 2,1 miljard dollar

01-11-2019 17:43 Laatste update: 03-11-2019 10:47

Google neemt wearable-fabrikant Fitbit over voor 2,1 miljard dollar (1,88 miljard euro), om zijn positie op de markt te versterken.

Eerder deze week ging het gerucht dat Google een overnamebod had gedaan op Fitbit, vandaag brengt Google het nieuws zelf naar buiten. Google-topman voor apparaten en diensten Rick Osterloh noemt de overname "een kans om nog meer te investeren in Wear OS, en Made by Google-wearables op de markt te brengen".

Google bracht zijn besturingssysteem Wear OS voor smartwatches en andere wearables vijf jaar geleden uit, toen onder de naam Android Wear. Vooralsnog kwam Google echter nog niet met een eigen smartwatch of andere wearable, dat gaat nu veranderen.

Fitbit-data niet voor advertenties

Fitbit wordt bij Google gevoegd, zoals eerder ook bij Nest gebeurde, de maker van slimme thermostaten. Inmiddels worden ook de slimme speakers van Google onder de merknaam van Nest uitgebracht.

Fitbit meldt in een eigen persbericht dat de privacy van bestaande klanten serieus wordt genomen. "Fitbit-klanten behouden de controle over hun eigen data, en Fitbit blijft transparant over welke data het verzamelt en waarom. We verkopen nooit persoonlijke informatie, en gezondheidsdata van Fitbit zal nooit worden gebruikt voor Google-advertenties", aldus het bedrijf.

Wear OS nog niet succesvol

De overname is logisch, gezien het matige succes van Wear OS. Het systeem heeft nog geen groot aandeel op de markt voor wearables. Dat komt mede door gebrek aan goede hardware: de meeste Wear OS-horloges draaien op dezelfde, inmiddels verouderde chip.

Op de markt voor smartwatches scoort vooral Apple goed: de Apple Watch heeft meer dan de helft van de markt in handen. Op de tweede plaats kwam eerder dit jaar Samsung met 13,2 procent van de verscheepte smartwatches, gevolgd door Fitbit met 12,7 procent en Garmin met 6,1 procent.

Fitbit maakte al enkele smartwatches, die positief ontvangen zijn. Tot nu toe gebruikte het bedrijf daarvoor zijn eigen software, niet die van Google. Eerder dit jaar investeerde Google ook al in wearables, toen het voor 40 miljoen dollar onbekende technologie van horlogemaker Fossil overnam.

Review: Apple Watch Series 5:

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's