Facebook treedt strenger op tegen racistische reclames
Social media

Facebook treedt strenger op tegen racistische reclames

26-06-2020 19:46 Laatste update: 19:52

Facebook gaat strenger optreden tegen reclames die racistisch of discriminerend van aard zijn. Die zullen ook worden verwijderd als ze afkomstig zijn van politici, meldt topman Mark Zuckerberg.

Zuckerberg reageerde daarmee op een boycot van adverteerders waar steeds meer bedrijven zich bij aansluiten. Facebook ligt al een tijdje onder vuur omdat het bedrijf te weinig aan racisme een haatdragende berichten zou doen op zijn sociale netwerken Facebook en Instagram.

Een oproep tot een boycot van Amerikaanse burgerrechtenbewegingen leidde ertoe dat steeds meer bedrijven aankondigen niet meer te adverteren op die netwerken.

Vrijdag was de Amerikaanse tak van Unilever het grootste bedrijf dat daartoe besloot. Andere bedrijven die zich achter de boycot schaarden waren telecombedrijf Verizon, de Amerikaanse tak van autofabrikant Honda en outdoorkledingbedrijven Patagonia en The North Face.

Regels

Volgens Zuckerberg verbiedt Facebook in advertenties voortaan 'een bredere categorie van haatdragende content'. Zo mag er in advertenties niet geclaimd worden dat "mensen van een bepaald ras, etniciteit, afkomst, religie, kaste, seksuele geaardheid, genderidentiteit of immigratiestatus een bedreiging vormen voor de fysieke veiligheid, gezondheid of overleving van anderen".

Ook advertenties die "suggereren dat immigranten, migranten, vluchtelingen en asielzoekers inferieur zijn of uiting geven aan minachting, ontslag of afkeer jegens hen" zijn verboden.

Labels

Eerder trad Facebook nog niet op tegen reclames van politici. Omstreden uitlatingen of berichten van politici zullen nog altijd wel zichtbaar blijven, maar kunnen worden voorzien van een label dat de inhoud de gebruikersvoorwaarden van Facebook en Instagram schendt.

Zuckerberg wilde die stap tot nu toe nooit zetten. Net als voorgaande keren wees hij op de vrijheid van meningsuiting en meende dat het beter was om berichten van politici wel te tonen zodat mensen zouden kunnen zien wat ze precies zeiden.

Ook berichten met informatie over verkiezingen en het stemmen daarin zullen standaard worden voorzien van een label. Dat moet gebruikers doorgeleiden naar een Facebook-pagina met informatie van de autoriteiten.

Kijk ook: Instagram-musea in Amsterdam