Tesla

Staat VS verplicht Tesla reparatie meer open te stellen

11 november 2020 om 09:43
Laatste update: 11 november 2020 om 09:59

De Amerikaanse staat Massachusetts verplicht automerken voortaan onafhankelijke garages toegang te geven tot dezelfde diagnostische apparaten als hun eigen garages. Als meer staten volgen, kan dat flinke gevolgen hebben voor Tesla.

Tesla staat erom bekend het erg duur en moeilijk te maken om de auto’s buiten het bedrijf om te laten repareren. Eerder heeft Tesla al meerdere malen gestreden tegen onafhankelijke autoreparaties, en af en toe geweigerd dit soort garages te certificeren.

Tesla riep zijn klanten in de staat Massachussetts op tegen de nieuwe wet te stemmen, maar dat bleek vergeefs: het wetsvoorstel werd dinsdag aangenomen.

Recht op reparatie

Het ‘right-to-repair’ is belangrijk voor Tesla-bezitters, omdat het repareren veel tijd en geld kan kosten. Tesla-bezitters wachten soms weken of zelfs maanden op simpele reparatieklussen. Als de eigenaar vervolgens de auto laat repareren zijn de kosten vaak erg hoog - sommige garages rekenen meer dan 200 dollar per uur voor alleen de loonkosten.

Rechtszaak dreigt in Nederland

In Nederland zijn er ook klachten over de reparaties door Tesla. De Stichting Tesla Claim bereidt intussen een collectieve rechtszaak voor tegen Tesla vanwege alle problemen met de auto's en de dienstverlening van het bedrijf. Onderhandelingen tussen de stichting en Tesla over een mogelijke schadevergoeding liepen op niets uit.

 

Is Lucid het nieuwe Tesla?