Brits onderzoek naar Google na klachten uitgevers en reclamebedrijven
Meer privacy in Google Chrome

Brits onderzoek naar Google na klachten uitgevers en reclamebedrijven

08-01-2021 12:44 Laatste update: 12:48

De Britse mededingingswaakhond CMA gaat Google onderzoeken vanwege plannen om het volgen van gebruikers van zijn webbrowser Chrome moeilijker te maken.

Door de plannen van Google zouden adverteerders minder goed gerichte reclames kunnen gebruiken. Daarmee kan het voor andere bedrijven moeilijker worden om met Google, zelf de grootste speler op het gebied van online-reclame, te concurreren, stelt de Britse toezichthouder.

Google wil een zogeheten 'privacy sandbox' inbouwen in Chrome, de meestgebruikte browser wereldwijd. Daardoor zouden cookies van andere bedrijven niet meer goed werken. De stap van Google zou pas volgend jaar volledig van kracht worden.

Uitgevers klagen

Uitgevers en advertentiebedrijven hebben in november bij de CMA geklaagd dat ze dan geen informatie over webgebruikers kunnen vergaren. Ze zijn bang dat ze daarom tot 75 procent van hun omzet verliezen.

De plannen van Google volgen nadat Apple het gebruik van de cookies in zijn Safari-browser al onmogelijk had gemaakt. Ook Firefox richt zich nadrukkelijk op privacy.

Trackingcookies

Google kreeg de nodige kritiek omdat het twee jaar nam om de plannen in te voeren. Critici wezen erop dat Google zelf ook veel te winnen heeft bij werkende cookies en het volgen van gebruikers.

Door middel van trackingcookies worden internetgebruikers soms op detailniveau gevolgd. Daarmee kunnen adverteerders hen dan zeer specifieke reclames aanbieden.

Het onderzoek naar Google is een van de eerste van de CMA sinds de brexit. Voorheen liepen onderzoeken naar mededingingszaken via de Europese Commissie. Die heeft Google de afgelopen jaren ook al herhaaldelijk aangepakt vanwege misbruik van zijn machtspositie.

Tech in 2021: dit verwachten we