Strijd tussen audiochat-apps

Spotify gaat de concurrentie aan met Clubhouse

30 maart 2021 om 14:34
Laatste update: 30 maart 2021 om 14:42

Muziekdienst Spotify gaat de strijd aan met audiochat-apps zoals Clubhouse. Het Zweedse bedrijf kondigde de overname aan van Betty Labs, de maker van audiochat-app Locker Room.

Met de app Locker Room kunnen sportfans live met elkaar te praten over sportwedstrijden. Spotify maakte de overname van het bedrijf achter Locker Room vandaag bekend en zegt de komende maanden meer te vertellen over de plannen rond 'live audio'.

Spotify ziet allerlei mogelijkheden voor live-audiogesprekken tussen artiesten, sporters en andere bekende personen en hun fans. "De wereld wendt zich al tot ons voor muziek en podcasts, en deze nieuwe live audio-ervaring is een krachtige aanvulling", zegt Spotify-manager Gustav Söderström.

Clubhouse, Discord en Twitter Spaces

Audiochat-apps zijn de laatste maanden snel populair geworden. Clubhouse, dat nog alleen op uitnodiging werkt en alleen voor Apple-apparaten beschikbaar is, groeide snel. Clubhouse heeft nu bijna 13 miljoen gebruikers wereldwijd.

Chat-app Discord, dat zich vooral op gamers richt en onder meer audiochats biedt, zou op het punt staan overgenomen te worden door Microsoft voor rond de 10 miljard dollar.

Twitter rolt binnenkort zijn audiochatfunctie Twitter Spaces uit. Ook Facebook zou audiochats onderdeel van zowel Instagram als de Facebook-app willen maken.

Podcasts

Spotify mikt erop dat het iets extra's kan bieden door de audiogesprekken ook later beschikbaar te stellen als podcasts. Locker Room blijft voorlopig als een aparte app werken.

De afgelopen jaren heeft Spotify fors geïnvesteerd in podcasts. Het Zweedse bedrijf nam al meerdere grote bedrijven op het gebied van podcasts over, zowel producenten als technische platforms, waaronder Anchor. De streamingdienst werkt ook al een tijdje aan een mogelijkheid voor makers van podcasts om betaalde abonnementen aan te bieden.

Luister ook de Bright Podcast.