Foute registratie in CoronaCheck-app? 'Wordt nog aan gewerkt'
Coronacheck-app

Foute registratie in CoronaCheck-app? 'Wordt nog aan gewerkt'

07-07-2021 11:33 Laatste update: 12:05

Er zijn nog groepen mensen die door een verkeerde registratie van bepaalde gegevens geen vaccinatiebewijs in de CoronaCheck-app kunnen laden. Er wordt volgens het ministerie van Volksgezondheid (VWS) nog gewerkt aan oplossingen voor deze groepen.

Sommige mensen die een coronabesmetting hebben doorgemaakt en één keer zijn gevaccineerd krijgen nog steeds geen groen vinkje in de CoronaCheck-app. Dat probleem werd eerder voor een deel van de groep al verholpen, maar volgens het ministerie wordt er nog gewerkt aan een oplossing voor de resterende groep bij wie het nog niet lukt. "Het gaat niet om een fout in de app, maar om gegevens die bij de bron moeten worden verbeterd", vertelt een woordvoerder van het ministerie.

Een ander probleem met de CoronaCheck-app is dat bij sommige mensen de eerste en de tweede coronaprik op dezelfde datum staan geregistreerd. Daardoor lijkt het voor de app alsof zij maar één prik hebben gehad. "Ook daar gaat het om een verkeerde registratie van gegevens. De appbouwers zijn dag en nacht in de weer, samen met de GGD en het RIVM, om dit op te lossen." Het is nog niet duidelijk wanneer de oplossingen voor beide problemen zijn te verwachten.

QR-codes voor events en reizen

Met de CoronaCheck-app kunnen mensen QR-codes aanmaken waarmee ze naar een evenement of op reis kunnen. Sinds vorige week kunnen mensen die al corona hebben gehad ook een herstelbewijs inladen in de app. Dat gaat op basis van een positieve coronatest bij de GGD, die minstens elf dagen oud moet zijn en niet ouder dan 180 dagen mag zijn. 

Ook is het sinds vorige week mogelijk om de app te gebruiken om met het Digitaal Corona Certificaat (DCC) te reizen naar andere EU-landen. Op de site Coronacheck.nl kunnen mensen ook een papieren QR-code opvragen om te printen. 

Tot vandaag zijn er in totaal 5,5 miljoen vaccinatiebewijzen in de CoronaCheck-app aangemaakt.

Drukte bij helpdesk

Het ministerie raadt mensen die foutmeldingen in de CoronaCheck-app krijgen aan contact met de helpdesk op te nemen. Samen met de GGD en het RIVM kunnen gegevens per individueel geval worden verbeterd om zo alsnog een vaccinatiebewijs in de app te krijgen. "Problemen kunnen één voor één worden opgelost", aldus de woordvoerder.

De CoronaCheck-helpdesk kampte de afgelopen dagen met een grote drukte. De bezetting van de helpdesk is opgeschaald, nadat er eerder lange wachttijden ontstonden. Sommige mensen hingen een uur of langer aan de lijn voordat ze aan de beurt waren. 

Vaccinatiebewijs via artsen

In sommige gevallen kunnen artsen achteraf zelf nog handmatig invoeren dat hun patiënt is geprikt. Inmiddels hebben artsen ruim vijfduizend mensen van wie de coronavaccinatie nog niet in de juiste systemen stond voorzien van een vaccinatiebewijs.

Dit is een noodoplossing voor mensen die een bewijs nodig hebben maar dat niet via de reguliere route kunnen verkrijgen. Huisartsen vragen mensen om alleen een vaccinatiebewijs op te vragen als je ze het direct nodig hebben.  

Systemen huisartsen en ziekenhuizen

Enkele honderdduizenden eerste en tweede prikken die bij huisartsen en in ziekenhuizen zijn gezet staan nog niet in het centrale register. "Er worden vorderingen gemaakt met het aansluiten van systemen. Maar huisartsen gebruiken tientallen verschillende systemen en sommige zijn verouderd waardoor het koppelen niet mogelijk is."

Ongeveer 150.000 vaccinaties staan niet bij het RIVM geregistreerd omdat mensen hun huisarts geen toestemming gaven om die informatie te delen.