Rijden op zonne-energie

Nieuwe zonneauto Delftse studenten: 'De meest aerodynamische vorm'

© Jorrit Lousberg

zonneauto zonne auto delft solar team vattenfall zonnecellen
8 juli 2021 om 09:22
Laatste update: 8 juli 2021 om 10:04

Delftse studenten hopen dit najaar met een nieuwe zonneauto een race in Marokko voor wagens op zonne-energie te winnen. De nieuwe zonnewagen Nuna11 is vandaag onthuld.

Volgens het studententeam Vattenfall Solar Team zit de nieuwe zonneauto Nuna 11 vol met innovaties. De auto heeft een actieradius van ongeveer 600 kilometer en een topsnelheid van 130 km/u.

De meest opvallende innovatie is dat de zonneauto twee wielen rechts heeft en één wiel links, omdat dit het beste voor de aerodynamica zou zijn.

"Traditionele driewielers hebben het derde wiel middenvoor of middenachter. Dan moet de lucht op drie plekken om een wiel heen. Door te kiezen voor twee wielen rechts – voor en achter de coureur – en één wiel links, hebben we maar op twee plekken luchtweerstand. Dit is de meest aerodynamische vorm die denkbaar is", zegt teamleider Christiaan Wiers.

Zonnepaneel staat scheef

Ook opvallend is dat het zonnepaneel scheef staat op de auto. "Daarmee creëren we meer downforce op het linker wiel. Dat geeft de auto meer stabiliteit in winderige omstandigheden en maakt hem sneller en veiliger", aldus Wiers.

De Nuna11 heeft ook een zelfontworpen motorcontroller. "Er gingen heel veel uren zitten in het testen van alle verschillende soorten configuraties. Met Nuna11 kunnen we nu sneller optrekken, beter klimmen én goed deelnemen aan stadsverkeer. Ideaal voor een race zoals in Marokko", aldus teamlid Jasper Insinger.

Race door Marokko

De studenten hopen na zeven keer goud bij de zonneautorace in Australië en drie keer in Zuid-Afrika nu ook de nieuwe race in Marokko te winnen in oktober. Deze wedstrijd is een alternatief voor de afgelaste race in Australië, de World Solar Challenge.

De Morocco Solar Challenge begint in de Marokkaanse havenstad Agadir. Daarna gaan de auto's langs het Atlasgebergte en door een deel van de Sahara terug naar de finish in Agadir, een tocht van ruim 2500 kilometer.

Vorige zonneauto uitgebrand

In 2019 vatte de vorige zonneauto van het Delftse team, de NunaX, in Australië vlam en brandde helemaal uit. Of de race in Marokko doorgaat, hangt af van de ontwikkeling van de coronapandemie en de coronamaatregelen. Wiers: "We zijn klaar voor revanche, dus we hopen dat de coronasituatie het toelaat in oktober."

Getest: elektrische Hyundai IONIQ 5