© Bright

Google verlaagt commissie op gameverkoop bij Stadia

De controller van Google Stadia

Cloudgaming

Google verlaagt commissie op gameverkoop bij Stadia

13-07-2021 17:55 Laatste update: 14-07-2021 06:40

Google verlaagt de commissie die het vraagt op verkochte games voor zijn gamedienst Stadia.

Bij gamebedrijven met inkomsten tot 3 miljoen dollar (2,5 miljoen euro) op het platform vraagt Stadia tot 2023 nog maar 15 procent van elke verkochte game, kondigde de techgigant aan tijdens het Google for Games Developer Summit. Hoeveel Google hier eerder voor vroeg is niet bekend, maar de standaard bij gamewinkels is 30 procent.

De verlaging geldt alleen voor games die vanaf oktober op Stadia komen. Met Stadia kunnen gamers spellen direct naar hun scherm streamen, zonder ze te downloaden.

Extra geld voor uitgevers

Naast de verlaging betaalt Google nu ook meer geld aan uitgevers die hun games via het Stadia Pro-abonnement gratis aanbieden. Vanaf deze maand krijgen uitgevers gezamelijk 70 procent van het abonneegeld voor nieuwe games op Pro - een Stadia-abonnement kost 10 euro per maand.

Deze pot wordt verdeeld op basis van het aantal actieve spelers met een Stadia-abonnement per dag voor elke game. Weet een gamemaker een gamer te verleiden om via een link voor zijn game een Stadia Pro-abonnement te nemen, dan krijgt de maker er de eerste maand abonnementsgeld bovenop. Een tientje dus.

Google worstelt met Stadia

Google worstelt al langer met Stadia, dat een kleiner game-aanbod heeft dan zijn rivalen zoals Xbox Game Pass. Begin dit jaar sloot het techbedrijf zijn eigen gamestudio's. Met de aanpassingen in het betaalbeleid hoopt Google waarschijnlijk om meer gamemakers aan te trekken naar het platform.

Deze 'tank' van een E-BIKE rijdt geweldig!