Autobranche: 'Meer infrastructuur nodig voor elektrisch rijden'
Om de massale overstap naar elektrisch rijden mogelijk te maken, moet ook flink worden geïnvesteerd in de infrastructuur van bijvoorbeeld laadpalen en waterstoftankstations.
De overheid moet een langetermijnstrategie ontwikkelen, reageert bestuurder Huub Dubbelman van de RAI Vereniging op de klimaatplannen van de Europese Commissie. Niet alleen zijn er meer laadpalen nodig, er moet ook gedacht worden aan verzwaring van het leidingennet zodat er ook genoeg stroom aangeleverd kan worden voor al die laadpalen. Ook moet de hoeveelheid waterstoftankstations flink gaan stijgen, vindt de RAI Vereniging.
'Verlaag belasting bij aanschaf'
In de tussentijd kan de overheid ook al het nodige doen om de uitstoot van het huidige Nederlandse wagenpark te helpen verlagen, meent de RAI Vereniging. De gemiddelde auto op de Nederlandse weg is bijna elf jaar oud, mede door de hoge aanschafbelasting op nieuwe auto's. Dubbelman: "Als je dat verlaagt of afschaft kun je die leeftijd terugbrengen. Een auto van dit jaar is al een stuk schoner dan een van een paar jaar oud, laat staan van elf jaar oud."
Aantallen oplaadpunten
De Europese autobranchevereniging ACEA staat achter het doel om de uitstoot terug te brengen naar nul, maar vindt het verbieden van een technologie als verbrandingsmotoren geen rationele strategie. "Daarvoor is er nu nog te weinig aandacht voor de randvoorwaarden die voor elektrische auto's nodig zijn", zegt ACEA-pesident Oliver Zipse, die ook topman is van BMW.
Ook de ACEA legt de nadruk op zaken als laadpalen en waterstoftankstations. Daarvoor moeten alle lidstaten ook doelen opgelegd krijgen. "Dat is essentieel om de miljoenen elektrische auto's die Europese fabrikanten de komende jaren maken op te laden en een nooit geziene reductie van CO2-uitstoot in de transportsector te realiseren", aldus Zipse.
ACEA meldde onlangs dat Nederland in de EU koploper is wat betreft oplaadpunten. In ons land staat 30 procent van alle oplaadpunten voor auto's in de hele Europese Unie.