Elektrische fietsen

VanMoof wil doorgroeien: '10 miljoen e-bikes verkopen in 5 jaar'

Fietsmerk VanMoof haalt weer miljoenen op voor uitbreiding
1 september 2021 om 06:28
Laatste update: 1 september 2021 om 13:24

Het Amsterdamse fietsmerk VanMoof heeft een nieuwe investering van 128 miljoen dollar (108 miljoen euro) opgehaald. Het bedrijf wil de productiecapaciteit opvoeren en heeft als doel om 10 miljoen e-bikes te verkopen in de komende vijf jaar.

De afgelopen twee jaar heeft VanMoof in totaal 182 miljoen dollar aan investeringen opgehaald. Daarmee zou het Amsterdamse merk nu "het meest gefinancierde e-bikebedrijf ter wereld" zijn. Naast meerdere investeringsfondsen steekt ook Gillian Tans, de ex-ceo van Booking.com, geld in VanMoof. 

VanMoof zegt met de nieuwe investering de productiecapaciteit te verhogen en de manier waarop hardware- en softwarecomponenten worden gemaakt "opnieuw uit te vinden". Ook wil het bedrijf de specificaties en betrouwbaarheid van zijn e-bikes verbeteren.

"We zijn elk onderdeel van de fiets opnieuw aan het uitvinden en het herontwerpen. Dit zal de manier waarop een fiets gemaakt, verkocht en onderhouden wordt voor altijd veranderen. Het zal ons helpen om in de komende vijf jaar 10 miljoen mensen op onze fietsen te krijgen", zegt Taco Carlier, mede-oprichter van VanMoof. Momenteel rijden er wereldwijd meer dan 150.000 mensen op een e-bike van VanMoof

Inzetten op groei, nog geen winst

Het Amsterdamse fietsmerk groeide vorig jaar snel, mede door de coronapandemie. Daardoor kozen mensen vaker voor de fiets in plaats van het openbaar vervoer. VanMoof verdriedubbelde de verkoop van zijn e-bikes in 2020. Dit jaar is er volgens Carlier sprake van een verdubbeling, zegt hij tegen RTL Z. "We breiden het aantal assemblagelijnen uit van één naar drie."

VanMoof draait nog geen winst, erkent hij, maar dat ziet hij de komende jaren niet als een probleem. "Er is een enorme groeikans rond e-bikes en daar zetten we op in, niet op winstgevendheid." In Nederland worden inmiddels net zoveel e-bikes verkocht als normale fietsen. Als die ontwikkeling ook in andere grote landen plaatsvindt, kan VanMoof daarvan profiteren, denkt Carlier. Onder meer de VS en Duitsland zijn grote groeimarkten voor het bedrijf.

Tekorten onderdelen

Het Amsterdamse merk zegt relatief weinig last te hebben van tekorten aan onderdelen en materialen, zoals veel andere fietsproducenten. "Wij hebben alle onderdelen in eigen huis ontwikkeld. Daardoor hebben we minder last van tekorten in de keten, zoals de lange levertijden bij grote partijen als Bosch en Shimano. We hebben wel onze eigen uitdagingen. Onze fietsen zijn bijvoorbeeld volledig connected, en hebben daardoor allerlei chips, en op dat vlak zijn er ook tekorten."

Meer winkels en services hubs

VanMoof heeft winkels in onder andere Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, San Francisco en Tokio. Het bedrijf wil het aantal winkels de komende tijd uitbreiden naar 50. Ook komen er 14 'service hubs', waar klanten terecht kunnen voor testritten en reparaties.

Verder gaat het bedrijf samenwerken met 60 partnerwinkels en fietsenmakers, die de complexe VanMoof-fietsen kunnen repareren.

“We hebben geen grote investeringsronde op hoeven te zetten. Dat was gepland voor het vierde kwartaal van dit jaar, maar we hoefden niet zelf op zoek naar nieuwe investeerders. Omdat we al in contact kwamen met een partij waarvan we zeiden dat de match goed was.” 

Lang wachten

VanMoof zei eerder dit jaar te kampen met 'uitdagingen' in de leveringsketen en bij de klantenservice. Zo waren op een zeker moment de banden op, of de pedalen, of het metaal werd heel schaars. Carlier erkende dat klanten soms lang moesten wachten en dat de service soms te wensen over heeft gelaten.

VanMoof heeft als doel om dit jaar 100.000 e-bikes te verkopen. 

Kijk ook: duurtest VanMoof S3