VanMoof onthult speed-pedelec: 'hyperbike' moet strijd aan met auto
'VanMoof V'

VanMoof onthult speed-pedelec: 'hyperbike' moet strijd aan met auto

12-10-2021 15:00 Laatste update: 15:10

Het Nederlandse fietsmerk VanMoof komt volgend jaar met zijn eerste speed-pedelec, een e-bike die tot 45 km/u trapondersteuning heeft. Het bedrijf noemt het zelf een 'hyperbike' en ziet het als een alternatief voor de auto.

De nieuwe VanMoof V is volgens het Amsterdamse bedrijf 'ontworpen om je verder te brengen dan je ooit van een e-bike had verwacht'. De snelle e-bike gaat volgens de fabrikant "de manier waarop mensen zich door steden bewegen voorgoed veranderen."

Speed-pedelecs zijn elektrische fietsen met een trapondersteuning tot maximaal 45 km/u. De VanMoof V kan technisch zelfs tot 50 km/u, maar de wettelijke limiet ligt op 45 km/u.

Levering pas eind 2022

De VanMoof V gaat 3498 euro kosten. VanMoof verwacht pas eind 2022 te starten met de levering. Ter vergelijk: de reguliere e-bikes VanMoof S3 en X3 kosten 2198 euro. Geïnteresseerden kunnen zich voor 20 euro op de wachtlijst laten plaatsen. VanMoof-fans krijgen als eerste de kans om de nieuwe elektrische fiets te reserveren.

De maximale afstand en andere details van de VanMoof V zijn nog niet bekend. Wel is duidelijk dat de fiets VanMoof-functies bevat zoals de Turbo Boost, het 'schopslot' voor sleutelloos vergrendelen, automatisch schakelen en een anti-diefstalsysteem.

Zelfde regels als bromfiets

Voor een speed-pedelec gelden dezelfde regels als voor een bromfiets. Zo moet de bestuurder minimaal 16 jaar zijn, een bromfietsrijbewijs hebben en is een goedgekeurde helm verplicht. Een speed-pedelec moet ook een bromfietskentekenplaatje en achteruitkijkspiegel op het stuur hebben. De speed-pedelec moet op een bromfietspad of de rijbaan rijden en mag dus niet op een fietspad.

VanMoof wil graag met de overheid in gesprek over de snelheidslimiet: met stadsbesturen wil het bedrijf tijdens de ontwikkeling van de VanMoof V oplossingen vinden voor beperkingen die nu nog gelden voor e-bikes en speed-pedelecs. Het bedrijf denkt aan herziene snelheidsregels en zelfs aan geofencing: een techniek waarmee de topsnelheid van de fiets op basis van locatie kan worden beperkt.

Alternatief voor auto

Een hogere topsnelheid maakt e-bikes volgens VanMoof-topman Ties Carlier een aantrekkelijker alternatief voor de auto. De topsnelheid voor reguliere e-bikes ligt in Europa nu op 25 km/u, terwijl veel fietsen 32 km/u kunnen rijden: de topsnelheid in de VS.

"We roepen op tot een beleid dat zich op mensen in plaats van op auto’s richt. Het openstellen van onze wegen voor een duurzamere manier van vervoer hangt meer af van de mentaliteit van beleidsmakers dan van geld", aldus Carlier.

Grote plannen

VanMoof sprak onlangs de ambitie uit om in vijf jaar tijd in totaal 10 miljoen e-bikes te verkopen. Momenteel rijden er wereldwijd meer dan 150.000 mensen op een e-bike van VanMoof

Om sneller te groeien haalde VanMoof de afgelopen twee jaar ruim 182 miljoen dollar aan investeringen op. "We zijn elk onderdeel van de fiets opnieuw aan het uitvinden en het herontwerpen", zei Taco Carlier, mede-oprichter van VanMoof in september.

Net als andere e-bike-merken profiteerde VanMoof vorig jaar ook van de coronapandemie. Daardoor kozen mensen vaker voor de fiets in plaats van het openbaar vervoer. VanMoof verdriedubbelde de verkoop van zijn e-bikes in 2020. Dit jaar is er sprake van een verdubbeling.

Wat vind jij van de nieuwe e-bike? Reageer op Instagram.

Duurtest: VanMoof S3