© Ray-Ban

Facebook maakt donderdag meer bekend over slimme bril
Samenwerking met Ray-Ban

Facebook maakt donderdag meer bekend over slimme bril

07-09-2021 19:06 Laatste update: 19:11

Facebook en zonnebrillenfabrikant Ray-Ban zullen op donderdag 9 september een aankondiging doen over hun samenwerking. De twee bedrijven werken al geruime tijd aan een slimme bril.

Ray-Ban plaatste vandaag een promotiebeeld op hun site met 'Ray-Ban' en 'Facebook' prominent bovenaan. Daaronder staat de datum 9 september 2021. 

Via de pagina kunnen gebruikers zich aanmelden voor een "releasenotificatie". Wat er precies op donderdag bekend wordt gemaakt, is niet helemaal duidelijk, maar het heeft in ieder geval verband met de smartbril die Facebook in samenwerking met Ray-Ban maakt.

Tegelijkertijd plaatste zowel Mark Zuckerberg als Andrew Bosworth, hoofd virtual- en augmentedreality van Facebook, filmpjes vanuit een eerste persoonsperspectief. Op de filmpjes zie je onder andere mensen in een boot en Zuckerberg die binnenshuis loopt met een kussen. Bosworth publiceerde ook een video waarin hij golft.

'Verwacht niet te veel'

De slimme bril werd vorig jaar aangekondigd door Facebook en EssilorLuxottica, de fabrikant van Ray-Ban en enkele andere zonnebrilmerken. De bril moet 'innovatieve technologie en een hippe modestijl' combineren.

Er is nog relatief weinig bekend over de nieuwe bril, al heeft Facebook gewaarschuwd dat we er niet te veel van moeten verwachten. De zonnebril moet verbonden worden met je smartphone en heeft  geen ingebouwd schermpje. De bedoeling is dat deze bril zal 'helpen om verbonden te blijven met vrienden en familie'.

Het is dan ook slechts een tussenstap. Facebook werkt ook al enige tijd aan de Aria-bril. Dit moet een volwaardige augmentedrealitybril worden.

De nieuwe E-BIKE van Swapfiets