Duurtest Opel Mokka E: waarom deze?
Bright Duurtest Week 2

Duurtest Opel Mokka E: hoe rijdt dat?

30 september 2021 om 10:26
Laatste update: 30 september 2021 om 10:40

Bright-autotester Rutger rijdt de komende weken in de opvallende Opel Mokka E. Een elektrische wagen op het onderstel dat ook de elektrische Corsa, Peugeot 208, 2008 en de DS3 E-Tense draagt.

Rutger Middendorp test auto's in de Opel Mokka E is nu voor een tweede week in mijn leven en het is een aangenaam karretje. Ik schrik nog elke ochtend van de kleur, maar daar is met een beetje investering wat aan te doen. Twee details zijn me in het bijzonder opgevallen. In positieve zin.

Onze versie heeft keyless entry. De sleutel kan dus in de tas blijven zitten als je de auto wilt instappen en starten. Nog voor ik de deurgreep heb aangeraakt schiet de auto al van het slot. Alsof er een krachtenveld omheen hangt. En als ik wegloop zonder de auto op slot te drukken met de sleutel, hoor ik na een tijdje "klak, bzzzzzt, piep piep". Klak van de sloten, bzzt van de spiegels, piep piep omdat de auto me wil laten weten dat hij op slot is gegaan. De toekomst is hier.

Rijhulpsystemen

Optie nummer twee die me grote vreugde biedt is het setje 'lane assist' en 'lane departure warning'. Over het algemeen heb ik vaak ruzie met dit soort opties. Vooral de Lane departure warning is een crime op binnenweggetjes zonder middenstreep en als je dan elke dag drie menu’s in moet om hem uit te zetten, dan ben je er snel klaar mee. Gelukkig heeft de Opel een knop midden op het dashboard voor de pook. Die moet je wel een paar seconden ingedrukt houden, maar dan zie je zowel met een lampje op de knop als met een icoon op het dashboard dat je nu zelf de boel in de gaten moet houden.

De Lane Assist zit daar naast en ook met die systemen heb ik vaak ruzie. Vanwege wetgeving moet je om de zoveel tijd laten weten dat je het stuur nog vast hebt. Vaak door onnatuurlijke stuurbewegingen te maken. De Opel heeft aan een aaitje op het stuur genoeg om te weten dat je er nog bent.

Rij-ervaring

De 130 pk betekent dat je geen raketschip bestuurt, maar omdat het allemaal direct beschikbaar is en je niet mis kunt roeren in een versnellingsbak, win je het gemiddelde stoplichtsprintje alsnog. Een dikke Amerikaan met V8 probeerde bij me weg te rijden bij het stoplicht. Ging niet gebeuren. Altijd leuk.

Het stuurgedrag is voorspelbaar en redelijk direct. De wegligging is comfortabel genoeg. De stoelen zitten wat mij betreft ook goed. Maar dat kan per achterwerk verschillen, natuurlijk.

Tot nog toe is de Opel Mokka E dus een fijne auto om mee te leven. Maar we zijn nog maar halverwege de test natuurlijk. Volgende week meer.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates. Kijk ook onze autoreviews op ons YouTubekanaal.

Kijk ook: review Tesla Model Y