Puzzelspel Good Job! wint eerste Dutch Game Awards in 4 jaar

Het team van Paladin Studios.

Games

Puzzelspel Good Job! wint eerste Dutch Game Awards in 4 jaar

07-10-2021 18:39 Laatste update: 18:55

Len Maessen

Het Nintendo Switch-spel Good Job! van Paladin Studios heeft de prijs voor beste game gewonnen tijdens de eerste Dutch Game Awards sinds 2017. Game Maker-bedenker Mark Overmars kreeg een Lifetime Achievement Award.

De sfeer zat er goed in bij Beeld en Geluid, waar de Dutch Game Awards vanavond plaatsvinden. Voor veel gamemakers is dit de eerste keer in twee jaar tijd dat ze een live-evenement meemaakten. Het was ook de eerste keer sinds 2017 dat ze zich überhaupt konden opmaken voor een Dutch Game Awards.

"Het is tijd om weer aandacht te besteden aan de geweldige games die uit Nederland komen", zei presentator Martine Spaans trots - al was de voertaal die avond Engels.

Samenwerking met Nintendo

De grote winnaar van de avond was het puzzelspel Good Job!, die er met zowel de prijs voor Beste Game als Best Game Design vandoor ging. Paladin Studios maakte het spel in samenwerking met Nintendo. Je moet gekke puzzels gebaseerd op dagelijkse kantoortaken op zien te lossen, waarbij je zoveel ravage op de werkvloer mag aanrichten als je zelf wil.

Een game, aldus het halve ontwikkelaarsteam dat vanavond ter plekke was, die werd ontwikkeld zodat je die ook met je moeder samen zou kunnen spelen. "Uitstekend werk", aldus de Jury, "met een gestileerde, creatieve, gepolijst maar vooral heel leuk puzzelspel."

The Falconeer, het vliegeniersspel over de 'piloot' van een enorme vogel, won de prijs voor Best Art. Een zichtbaar zenuwachtige Tomas Sala, die de game in zijn eentje maakte, wist nauwelijks uit zijn woorden te komen. 

"Tomas heeft een wereld gemaakt die spelers uren vermaakt en verbaast, maar ze wel gefocust houdt", schrijft de jury. "De mist, wolken en het water werken in perfect harmonie om de speler op het puntje van z’n stoel te houden.”

Trailer Good Job!

Winnaars

Sommige ontwikkelaars hadden vrijwel hun hele team meegenomen. Het leverde aan het einde van de avond een druk podium op, toen alle winnaars zich nog eens mochten laten zien. Iedereen liep weg met een nieuwe geschiedenis van Pac-Man, een award in de vorm van een vogeltje en-- "Vergeet de doos niet, anders gaat de award stuk!"

Dit zal niet de laatste keer zijn dat de Dutch Game Awards gehouden worden, beloofde Spaans. Het prijzenevenement moet vanaf nu weer jaarlijks gehouden worden.

De volledige lijst met winnaars:

  • Best Game: Good Job! – Paladin Studios
  • Best Art: The Falconeer – Tomas Sala
  • Best Audio: Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy – Ludomotion
  • Best Innovation: Traffic Jams – Little Chicken Game Company
  • Best Technology: Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy – Ludomotion
  • Best Game Design: Good Job! – Paladin Studios
  • Best Commercial Achievement: The White Door - Rusty Lake
  • Best Applied Game: Sparky – Lunggames
  • Best Debut Game: Deliver Us The Moon: KeokeN
  • Interactive Best Student Game: Arid – Sad Viscasha Studios – BUas

Mark Overmars neemt zijn award in ontvangst.

Naast de reguliere awards werden er ook drie speciale prijzen uitgereikt. De Lifetime Achievement Award ging naar Mark Overmars, een game-ontwikkelaar die verantwoordelijk is voor de ontwikkelingssoftware Game Maker. Game Maker is een simpele manier om spellen te leren bouwen, die wereldwijd wordt gebruikt op game-opleidingen.

De jury roemt zijn 'passie en ambitie' en wijst op zijn werk met gamebedrijven als Tingly Games. Overmars gaf jarenlang les als hoogleraar op de gameafdeling van de Universiteit Utrecht, totdat hij in 2013 zijn positie verliet om fulltime ondernemer te worden.

Grote VR-studio

De speciale prijs voor Beste Gamestudio gaat naar Vertigo Games, de grote virtualreality-gamemaker achter de game Arizona Sunshine. Vertigo Games werd vorig jaar overgenomen door de grote uitgever Koch Media, en slokte eerder dit jaar zelf zijn Nederlandse concurrent Force Field op. Daarmee toont de studio volgens de jury de "potentie en kwaliteit" van de Nederlandse game-industrie.

De Inclusion Award ging naar Sacha Blom. Blom is pas afgestudeerd en houdt zich sinds haar laatste stage bezig met diversiteit binnen HR en inhuurprocessen in de game-industrie.

De Dutch Game Awards werden tot 2017 tien keer gehouden. Dit jaar werd het prijzengala opnieuw opgestart onder het dak van industriekoepel Dutch Games Association.  

Zo gebruik je slimmer stroom: