Nederland is spamland: nu op plek 5 van bronnen van spam
Veel spam vanaf Nederlandse servers

Nederland is spamland: nu op plek 5 van bronnen van spam

04-11-2021 18:04 Laatste update: 18:07

Nederland is een van de landen waar de meeste spamberichten vandaan komen. Ons land staat wereldwijd op de vijfde plaats van alle spambronnen, meldt Kaspersky. Het beveiligingsbedrijf wijt dit onder andere aan 'de Nederlandse wetgeving'.

Bijna de helft (45 procent) van het wereldwijde e-mailverkeer bestond in het derde kwartaal uit spam, zegt Kaspersky in een nieuw onderzoek. De lijst met 'spamlanden' wordt aangevoerd door Rusland (25 procent), gevolgd door Duitsland (14 procent), China (10 procent) en de Verenigde Staten (9 procent).

Nederland is gestegen naar de vijfde plek (5 procent). In het eerste kwartaal van 2020 was dat nog 3,4 procent. Toen stond Nederland op de zevende plek wereldwijd. 

'Beruchte hostingproviders'

De grote rol van Nederland als spambron is volgens Kaspersky-onderzoeker Jornt van der Wiel deels te wijten aan de aanwezigheid van een groot aantal servers in ons land en de betrouwbaarheid van de IT-infrastructuur. Ook de relatief lage kosten om ze te laten draaien speelt mee. "De lokale wetgeving lijkt hier - samen met enkele beruchte hostingproviders - een sleutelrol te spelen, aangezien daarin staat dat IT-providers niet verantwoordelijk zijn voor de inhoud die zij hosten. Dit betekent dat het orkestreren van spamaanvallen veel sneller en gemakkelijker gaat door het gebrek aan controle en toezicht", aldus Van der Wiel in een reactie.  

Malware

Veel spamberichten zijn bedoeld om malware te verspreiden. In totaal werden er in het derde kwartaal bijna 36 miljoen stuks malware gedetecteerd door Kaspersky’s Mail Anti-Virus. Dat is 1,7 miljoen meer dan in het vorige kwartaal. 

De meest verspreide malware via spam zijn de Agensla-trojans, die zijn gericht op het stelen van inloggegevens. 

Trend: stelen bedrijfsgegevens

Spammers richten zich steeds vaker op het stelen van bedrijfsgegevens, stelt Kaspersky. "Cybercriminelen vroegen de ontvangers een betaling te verrichten, maar wanneer zij naar de website gaan om het betaalverzoek te bekijken, werd hen gevraagd de inloggegevens voor hun werkaccount in te voeren. Als ze hier gehoor aan gaven, kregen de cybercriminelen de inloggegevens van het account in handen."

Ook misbruiken cybercriminelen steeds vaker bekende merknamen om te dienen als lokaas bij phishingaanvallen. Het gaat volgens Kaspersky om namen van internetportals (21 procent), webwinkels (21 procent), banken (12 procent), betalingssystemen (8 procent) en sociale netwerken en blogs (6 procent).

Veel nepwebwinkels rond feestdagen

Het beveiligingsbedrijf waarschuwt consumenten om rond de online-aankopen voor de feestdagen op te passen voor nepwebwinkels en frauduleuze kopieën van handelsplatforms. "Ook zakelijke gebruikers moeten op hun hoede zijn - zelfs een felicitatie-mail die van een partner lijkt te komen, kan phishing zijn voor vertrouwelijke informatie", aldus Kaspersky.

QR-codes: let hier op als je ze scant