Facebook wil gebruikers meer controle over nieuwsfeed geven
Sociale media

Facebook wil gebruikers meer controle over nieuwsfeed geven

19-11-2021 13:58 Laatste update: 13:58

Facebook wil gebruikers meer mogelijkheden geven om te bepalen van welke mensen, groepen en pagina's ze berichten zien in hun nieuwsfeed.

Facebook-moederbedrijf Meta test nieuwe manieren waarmee gebruikers hun nieuwsoverzicht kunnen aanpassen. Tijdens de testfase krijgt alleen een klein deel van de gebruikers de nieuwe opties. Ze kunnen onder meer instellen of ze meer of minder berichten van bepaalde vrienden, pagina's en groepen te zien krijgen in het nieuwsoverzicht. 

Het doel is volgens het Facebook-moederbedrijf dat mensen "meer zien van wat ze willen en minder van wat ze niet willen." De afgelopen jaren voerde Facebook al meermaals wijzigingen door die ervoor zouden zorgen dat gebruikers meer berichten van vrienden zouden zien in plaats van berichten van media en andere bedrijven.

Favorieten-functie

Facebook heeft al langer de Favorieten-functie waarmee tot dertig personen zijn te kiezen van wie de berichten hoger in de nieuwsfeed worden getoond. Eerder dit jaar kreeg het nieuwsoverzicht ook nieuwe filterknoppen, waarmee bijvoorbeeld alleen berichten van de favoriete personen te zien zijn. 

Ook kunnen gebruikers bepaalde personen, pagina's of groepen 'snoozen', waardoor berichten van die bronnen dertig dagen lang niet verschijnen in hun nieuwsfeed.

Algoritmes onder vuur

De afgelopen jaren is er veel kritiek geweest op de algoritmes van Facebook die bepalen welke berichten mensen te zien krijgen. Zo zou het bedrijf te weinig hebben gedaan tegen de verspreiding van nepnieuws, haatberichten en andere schadelijke content.

Ook lekte onlangs uit dat Facebook jarenlang voorrang heeft gegeven aan berichten die relatief veel boze reacties opleverden. Berichten met meer reacties ('engagement') zorgden ervoor dat gebruikers langer op Facebook bleven, waardoor het bedrijf meer kon verdienen via advertenties.  

Adverteerders kunnen thema's uitsluiten

Facebook maakte deze week ook bekend adverteerders de mogelijkheid te geven om hun advertenties niet te laten opduiken naast of in de buurt van bepaalde onderwerpen. Het gaat om de thema's 'nieuws en politiek', 'sociale kwesties' en 'misdaad en tragedie'. Bedrijven kunnen zo voorkomen dat hun advertentie vlakbij iets staat waarmee ze niet geassocieerd willen worden.