Minder auto's door chiptekorten

'Veel grote automerken gaan eigen chips ontwikkelen'

stellantis auto chips software abonnement opel fiat citroen peugeot volkswagen
7 december 2021 om 17:40
Laatste update: 7 december 2021 om 17:40

Steeds meer grote autoproducenten gaan eigen chips ontwikkelen om zo zekerder te zijn van een stabiele aanvoer, zegt onderzoeksbureau Gartner. De auto-industrie gaat sinds vorig jaar zwaar gebukt onder de wereldwijde chiptekorten.

Door eigen chips te maken zouden autofabrikanten leveringsproblemen rond chips, die momenteel de productie beperken, willen voorkomen. De helft van de tien grootste autobedrijven zou in de periode tot 2025 beginnen met de ontwikkeling van eigen chips, verwacht Gartner. Daarbij speelt ook de overgang naar elektrisch rijden een rol, omdat voor elektrische auto's meer gespecialiseerde chips nodig zijn, net als voor rijhulpsystemen en systemen voor zelfrijdende auto's.

Stellantis in zee met Foxconn

Vandaag maakte autoconcern Stellantis, moederbedrijf van Opel, Fiat, Citroën, Peugeot en Chrysler, al bekend een samenwerking aan te gaan met de Taiwanese fabrikant Foxconn voor de gezamenlijke productie van chips. Deze chips moeten vanaf 2024 worden geïnstalleerd in de auto's van Stellantis en zullen ook worden aangeboden aan andere autobedrijven.

Volgens het concern zal deze samenwerking meer stabiliteit brengen bij de toelevering van halfgeleiders. Foxconn is ook de belangrijkste leverancier van Apple voor onder andere de iPhones. Het Taiwanese bedrijf presenteerde onlangs zijn eerste elektrische conceptauto's.

Software-abonnementen

Stellantis werkt ook samen met BMW en Google-dochterbedrijf Waymo, dat zelfrijdende auto's maakt. Het autoconcern verwacht in 2030 zo'n 34 miljoen auto's te hebben met eigen softwarediensten waarmee via abonnementen geld kan worden verdiend. Nu zijn dat er nog maar 12 miljoen. De softwarediensten moeten jaarlijks 20 miljard euro aan omzet gaan opleveren.

Plannen Volkswagen en Ford

Ook Volkswagen zei eerder dit jaar plannen te hebben om zelf chips te ontwikkelen, onder meer voor zelfrijdende auto's.

De Amerikaanse autogiganten Ford en General Motors (GM) hebben recent ook samenwerkingen aangekondigd rond de ontwikkeling van chips. Zo gaat Ford samenwerken met chipmaker GlobalFoundries en zal GM nieuwe chips ontwikkelen samen met onder andere Qualcomm en TSMC.

Intel en zelfrijdende auto's

Chipmaker Intel maakte intussen vandaag bekend zijn dochterbedrijf Mobileye, dat zich richt op zelfrijdende auto's, medio 2022 naar de beurs in New York te brengen. Intel kocht het Israëlische Mobileye in 2017 voor ruim 15 miljard dollar.

Mobileye maakt software en sensoren voor zelfrijdende auto's en rijhulpsystemen. Met de overname ging Intel de concurrentie aan met chipfabrikanten als Nvidia en Qualcomm rond systemen voor zelfrijdende voertuigen.

Intel is niet van plan om een meerderheidsbelang in Mobileye af te stoten. Ook zal Intel technische middelen blijven leveren aan Mobileye. De waardering van Mobileye kan bij een beursgang volgens The Wall Street Journal oplopen tot 50 miljard dollar.

Review: Tesla Model Y