PlayStation 5 blijft slecht verkrijgbaar, toch record voor Sony
Games

PlayStation 5 blijft slecht verkrijgbaar, toch record voor Sony

02-02-2022 11:47 Laatste update: 14:43

Sony blijft kampen met voorraadproblemen van de PS5. Er zijn afgelopen kwartaal minder exemplaren verkocht dan verwacht, al denkt Sony die achterstand makkelijk in te lopen. Toch breekt Sony alles bij elkaar zijn eigen records.

Sony verscheepte afgelopen kwartaal 3,9 miljoen exemplaren van de PlayStation 5 in het normaal gesproken zo belangrijke feestdagenseizoen. Dat blijkt woensdag uit de kwartaalcijfers (pdf) van de Japanse techgigant. Het is iets meer dan de 3,3 miljoen verkochte PS5's van vorig kwartaal. In totaal staat de teller nu op 17,3 miljoen verkochte exemplaren van de PS5.

Dat is bijna 3 miljoen exemplaren minder dan de PS4 destijds had op hetzelfde punt na zijn verkoopstart. Dat verschil komt door de beschikbaarheid: de PS4 was volop beschikbaar, de PS5 kan door chiptekorten nog steeds niet aan de vraag voldoen.

Games nu het belangrijkst voor Sony

Eigenlijk had Sony verwacht aan het eind van het huidige kwartaal 22,6 miljoen exemplaren van de PS5 te hebben verscheept. Dat aantal is nu bijgesteld naar 19,3 miljoen, al verwacht Sony het verschil mettertijd goed te maken. Pas als de voorraden aantrekken zal blijken hoe sterk de vraag naar de PS5 daadwerkelijk is.

Ondanks de tekorten is de PlayStation-divisie uitgegroeid tot de belangrijkste binnen Sony. PlayStation is nu goed voor bijna een kwart van de total omzet van Sony en een kwart van de operationele winst. Die winst komt grotendeels uit games en online diensten; de PS5 is nog niet winstgevend. Qua game-inkomsten kwam afgelopen kwartaal 24 procent uit de verkoop van hardware en 66 procent uit de verkopen van games, add-ons en abonnementen.

Tien nieuwe live service-games

Sony is van plan om in de komende vier jaar 10 zogenoemde live service-games uitbrengen. Dat zijn games zoals Fortnite of Destiny, de game van het bedrijf Bungie, dat Sony deze week overnam. Dergelijke live games trekken veel spelers die uitbreidingen kopen, in-game voorwerpen en meer. Dat is lucratief, en bindt de spelers voor langere tijd aan een game dan bij traditionele spellen.

Films en camerasensoren 

De sterke prestaties van de gamestak zorgen voor een recordomzet van 22 miljard euro over het afgelopen kalenderjaar, 8,9 procent meer dan in 2020. De winst daalde ondertussen met 21,3 procent tot 2,3 miljard dollar, maar dat was de verwachting gezien het verlies waarmee de PS5 nu nog wordt verkocht.

Sony presteerde verder sterk op het gebied van camerasensoren, die door veel grote smartphonemakers worden gekocht. Die divisie zag een omzetgroei van 22 procent naar zo'n 445 miljoen euro afgelopen kwartaal.

Sony's filmtak profiteert van het succes van de films Spider-Man: No Way Home en Venom: Let There Be Carnage, en ziet zijn omzet met 141 procent stijgen tot 3,5 miljard euro