© Bram Willemse

Duurtest Volvo C40: stoer en elegant?
Bright Duurtest Week 1

Duurtest Volvo C40: stoer en elegant?

07-03-2022 09:38 Laatste update: 08-03-2022 14:10

Bright-autotester Rutger rijdt de komende weken in de Volvo C40. Een bijna identieke tweelingbroer van de XC40, maar met een alternatief achterwerk. Vandaag: de kennismaking.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

In het afgelopen jaar waren er weinig auto’s die de verwachting meer overtroffen dan de Volvo XC40 Recharge. Of in gewone mensentaal: de elektrische XC40. Dat had zowel te maken met de niet zo hooggespannen verwachtingen als met de bijzondere prestaties van de auto. De XC40 was al een tijd op de markt met een benzinemotor en als er achteraf besloten wordt om ergens toch nog een accu en elektromotor in te lepelen, dan levert dat over het algemeen niet de beste elektrische auto’s op. Ja, Volkswagen E-Golf van de eerste generatie, we kijken naar jou.

Maar niet alleen bleek de XC40 Recharge een prima elektrische auto te zijn. In zijn segment was het zelfs één van de meest begeerlijke. De Polestar 2, die ontwikkeld is als elektrische auto en dezelfde aandrijflijn heeft, is wat mij betreft minder begeerlijk dan de Volvo-variant. De XC40 is fraaier en komt bijna even ver op z’n accu. Ook kun je de bagage wat hoger opstapelen achterin. Dat je onder de 5 seconden op de 100 km/u zit was een hilarische toevoeging. Rijd je rond in een degelijke compacte SUV van de Zweedse automaker, trok je iedereen bij het stoplicht er uit.

'SUV coupé'

Genoeg over zijn broer nu, de C40 wordt jaloers. Deze maand rijden we niet nog een keer de XC40, maar een auto die de X verloren heeft en een stuk van z’n achterwerk. De C40 wordt een crossover genoemd door Volvo, maar hij heeft alle kenmerken van een SUV coupé. 

Een vorm die werd geïntroduceerd door de BMW X6. Een auto waarvan iedereen zegt dat hij lelijk is en toch wordt hij verkocht. Sinds die eerste SUV met aflopende daklijn was het even stil, maar inmiddels hebben zelfs Volkswagen (ID.5), Skoda (Enyaq Coupé) en dus Volvo een SUV coupé. 

Dezelfde neus als de XC40

Groot en fijnbesnaard

Ik begrijp dat na al die jaren verzet onhoudbaar is en dus stap ik nu een aantal weken in een auto die tegelijk stoer, groot én elegant en fijnbesnaard probeert te zijn. Een balletdanser op anabolen, een zwaargewicht bokser op kunstschaatsen. Zo, dat moest er even uit, onder jullie zijn ook mensen die de C40 prachtig vinden en speciaal voor jullie rijd ik een paar weken in deze Volvo.

Als ik het achterwerk even negeer, dan heeft de C40 alle kwaliteiten van de XC40. Het is een comfortabel rijdende auto die ontzettend rap optrekt, goed zit en een fijn infotainmentsysteem heeft op basis van Android Auto. De C40 kan met een reëel bereik van 350 kilometer dankzij een 75 kWh accu en 150 kW snellaadvermogen prima mee komen met de concurrentie.

De achterkant is het fraaist in fel tegenlicht

De vanafprijs voor deze dualmotor-versie is een dikke 56.000 euro. Er komt binnenkort (net als van de XC40) ook een goedkopere versie met een iets kleinere accu, aandrijving op alleen de voorwielen en een lagere prijs van rond de 46.000 euro.

Volgende week gaan we de diepte in met de Volvo C40. Heb je vragen, stel ze bij deze tweet of bij onze Facebook-post.

Voor Volvo-rijders een bekend interieur

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.