Tweede Kamer stemt in met verbod op neprecensies op webwinkels
Misleidend

Tweede Kamer stemt in met verbod op neprecensies op webwinkels

11-03-2022 14:06 Laatste update: 14:10

De Tweede Kamer heeft een wetsvoorstel om neprecensies op webwinkels en digitale platforms te verbieden aangenomen.

Als de wet ook door de Eerste Kamer wordt goedgekeurd, geldt deze vanaf 22 mei. De Tweede Kamer stemde vandaag in met het wetsvoorstel 'modernisering consumentenbescherming'. De wet moet een einde maken aan neprecensies door webwinkels en moet online-platforms verplichten zulke recensies op echtheid te controleren. Pas daarna mogen de recensies worden getoond.

Webwinkels en online platforms moeten duidelijk maken hoe zij de echtheid controleren. Er moet bijvoorbeeld worden getoond of de recensies zijn gemaakt door mensen die het product hebben aangeschaft of in een het restaurant hebben gegeten dat zij recenseren. Het verbod geldt ook voor recensies die tegen betaling door een ander zijn geplaatst; de recensie moet echt uit eigen beweging zijn geplaatst en niet in ruil voor korting of een prijs.

Volgorde van zoekresultaten

Zoekresultaten mogen straks niet meer onzichtbaar tegen betaling worden geordend. Nu kunnen online platforms nog reclame tonen die erg lijkt op de zoekresultaten, of kunnen aanbieders betalen om hun product hoger in de zoekresultaten te krijgen. Dat mag straks nog steeds, maar dan moet dat wel duidelijk worden gemaakt aan de consument.

Verder moeten webwinkels duidelijk vermelden als zij een gepersonaliseerd prijsaanbod gebruiken: bijvoorbeeld als consumenten een aanbieding krijgen omdat een algoritme hun koopgedrag bijhoudt. In webwinkels moet ook de volgorde van de zoekresultaten worden verantwoord, zodat helder is dat ze zijn geordend op best verkocht, best beoordeeld of op basis van andere factoren.

Meer helderheid bij retourzendingen

De wet bevat verder nieuwe eisen voor de afhandeling van verzendingen. Het moet voortaan duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor de levering en het afhandelen van retourzendingen. Allerlei online platforms bieden online shop-in-shops aan, waardoor de consument soms in feite van een ander bedrijf koopt dan de webwinkel. Straks moet het voor de consument duidelijk zijn wie hij moet benaderen bij problemen.

De regels gaan vanaf eind mei in de hele EU gelden, zodat consumenten in de volledige Europese interne markt dezelfde bescherming krijgen. In Nederland gaat de Autoriteit Consument & Markt controleren of webwinkels en online platforms zich aan de nieuwe wet houden. Zo niet, kan een boete worden opgelegd van minimaal 4 procent van de omzet van het bedrijf.