Onderzoek: een op de drie internetters herkent nepnieuws niet
Onderzoek naar internetgedrag

Onderzoek: een op de drie internetters herkent nepnieuws niet

30-03-2022 11:51 Laatste update: 11:51

Een op drie Britse internetgebruikers lukt het niet om nepnieuws en nepaccounts te herkennen. Ook denkt de meerderheid daar beter in te zijn dan in werkelijkheid zo is.

Dat blijkt een onderzoek van de Britse communicatiewaakhond Ofcom. Er werden 13.000 Britten ondervraagd. Daaruit blijkt dat zeven op tien volwassenen denkt dat ze desinformatie kunnen identificeren. Uiteindelijk deed slechts 22 procent van de ondervraagden dat op een correcte manier.

Onder kinderen tussen 12 en 17 jaar lukte zelfs maar 11 procent nepnieuws te herkennen. Zo’n zes procent van alle ondervraagden gaf aan alles te geloven dat ze online zien en lezen.

Desinformatie groeiend probleem

Ofcom waarschuwt dat veel meer mensen kritische vaardigheden moeten ontwikkelen. "In een onvoorspelbare wereld is het essentieel dat iedereen het gereedschap heeft om feit en fictie online te scheiden", zei de directeur van Ofcom Melanie Dawes.

Volgens Dawes moeten techbedrijven ook meer doen om het probleem aan te pakken. Ook de ondervraagden zijn het daar grotendeels mee eens. Vier op de vijf volwassen interetters willen dat techbedrijven meer verantwoordelijkheid nemen over de inhoud op hun sites en apps. Twee derde wil ook beschermd worden tegen ongepaste of aanstootgevende inhoud.

Ofcom zegt dat het belangrijk is om de bron van een bericht te onderzoeken en om na te gaan of die bron neutraal en betrouwbaar is. Ook is het volgens de instantie cruciaal dat gebruikers zelf inzien waarom zij op een bepaalde link klikken. "Je moet nadenken over je eigen motivatie om iets te willen geloven", aldus Dawes. 

Meer kinderen op sociale media

Uit het onderzoek bleek ook dat er steeds meer jonge kinderen op sociale media actief zijn, ondanks dat de meeste platforms een minimumleeftijd van 13 jaar hanteren. Maar liefst een op drie kinderen tussen 5 en 7 jaar zou een profiel hebben op sociale media. Dat getal stijgt naar 60 procent voor de leeftijdsgroep tussen 8 en 11 jaar.

Vooral TikTok is populair onder de jongste groep. Een op zes kleuters tussen 3 en 4 jaar zou de app gebruiken. Dat getal verdubbelt bijna voor kinderen tussen 5 en 7 jaar. Bovendien wordt de korte inhoud van TikTok en andere apps in verband gebracht met multiscreenen, waarbij kinderen zelf aangeven dat ze het moeilijk vinden om zich op één online activiteit te concentreren. 

Opvallend is verder dat meer dan de helft van de tieners tussen 13 en 17 jaar aangeeft dat ze sociale media goed vinden voor hun geestelijke gezondheid. Dat staat in een scherp contrast met onderzoeken naar het levensgeluk van jongeren. Uit een recent onderzoek bleek dat overmatig gebruik van sociale media geassocieerd wordt met een lagere levensvreugde bij tieners. 

Bekijk ook: