© VanMoof

VanMoof onthult nieuwe e-bikes S5 en A5: 'Volledig vernieuwd'

De VanMoof S5.

E-bikes

VanMoof onthult nieuwe e-bikes S5 en A5: 'Volledig vernieuwd'

05-04-2022 15:00 Laatste update: 19:35

De Nederlandse e-bikemaker VanMoof heeft twee nieuwe elektrische fietsen onthuld: de S5 en de A5. De e-bikes zijn volgens VanMoof helemaal vernieuwd.

Kijk ook: eerste indruk van VanMoof S5 en A5

VanMoof vindt zijn nieuwe e-bikes zo vernieuwend dat bij de naamgeving een getal is overgeslagen: de VanMoof S3 en X3 maken plaats voor de nieuwe VanMoof S5 en A5. Beiden modellen zijn totaal opnieuw ontworpen, zegt het Amsterdamse bedrijf.

De A5 is met zijn lage instap een heel ander soort fiets van de X3, een e-bike met een kleiner frame met hogere instap. Het frame van de S5 houdt de kenmerkende vorm waar VanMoof bekend mee is geworden.

Nieuwe onderdelen

Voor de rest is vrijwel alles nieuw. De voorwielmotor is vernieuwd, en ook hebben de VanMoofs voor het eerst een krachtsensor, naast de rotatiesensor van voorgaande modellen. Zo'n krachtsensor voelt hoe hard de fietser op de pedalen drukt en geeft dan passende trapondersteuning. Dat moet zorgen voor een natuurlijker fietsgevoel dan met rotatiesensor alleen: dan krijgt de fietser ongeacht trapsnelheid de volledige trapondersteuning. De fietsketting zit dit keer in nieuw ontworpen, volledig gesloten kettingkast die is geïntegreerd in het frame.

Links de S5, rechts de A5.

Lichtringen tonen laadniveau

Er is ook een nieuwe automatische versnelling, dit keer met drie in plaats van vier versnellingen. VanMoof belooft dat de versnellingen soepeler overschakelen en geeft de fietser nu ook zelf de controle, met twee nieuwe schakelknopjes op het linkerhandvat. Rechts zitten nog steeds de turbo boost-knop voor een extra duwtje in de rug en de bel.

Naast elk handvat zitten nu lichtringen, de Halo Ring Interface. De ene ring vertelt fietsers hoe hard zij ongeveer rijden, de andere toont hoeveel energie er nog in de accu zit. Het voorgaande model toonde die informatie op een schermpje in het fietsframe. De S5 en A5 hebben in plaats daarvan een speciale aansluiting voor een telefoonhouder; de telefoon kan dankzij een usb-poort ook tijdens het fietsen worden opgeladen.

De nieuwe Halo Ring Interface: lichtringen naast het stuur.

Schopslot en GPS

Bekende VanMoof-functies zitten ook in de S5 en A5: het 'schopslot' waarmee de fiets handsfree en zonder sleutel op slot gaat en ook weer van het slot af gaat. De anti-diefstalfuncties zijn een alarm, GPS en deelname aan het Apple Zoek mij-netwerk.

De VanMoof S5 heeft een 487Wh-accu met een bereik van 60 tot 150 kilometer, de A5 heeft een 463Wh-accu met een bereik van 55 tot 140 kilometer. De accu's van beide fietsen zijn niet uitneembaar. Het oplaadsnoer heeft een totale lengte van 3,30 meter, ook is er een verlengkabel va 8 meter beschikbaar.

Er zijn nieuwe voor- en achterdragers voor de fietsen in ontwikkeling met maximale belastingen van 10 tot 27 kilogram.

Vanaf juni voor 2498 euro

De VanMoof S5 is geschikt voor mensen met een lengte van 165 tot 210 centimeter, de A5 voor fietsers van 155 tot 200 centimeter. Beide fietsen zijn vanaf nu te bestellen en wordt vanaf juni geleverd. De VanMoof S5 en A5 kosten allebei 2498 euro.