e-bike onderhoud elektrische fietsen fietsenmaker
Elektrische fietsen

Onderhoud aan e-bikes goed voor 200 miljoen euro per jaar

11 april 2022 om 22:01
Laatste update: 12 april 2022 om 08:24

Jaarlijks wordt er in Nederland voor ruim 200 miljoen euro aan onderhoud aan elektrische fietsen uitgevoerd. Van de vijf grootste e-bikemerken is het gemiddelde onderhoudsbedrag bij Giant het laagst.

Dat meldt onderzoeksbureau Multiscope op basis van een representatief onderzoek onder ruim 3200 Nederlanders.

Het jaarlijkse onderhoudsbedrag voor elektrische stadsfietsen en speed pedelecs is gemiddeld 41 euro. Hiermee komt de totale jaarlijkse waarde van het onderhoud van deze categorie op 156 miljoen euro. Onderhoud aan mountainbikes en hybride-fietsen kost gemiddeld 44 euro per fiets, goed voor een jaartotaal van 34 miljoen.

Het onderhoud aan elektrische vouwfietsen, bakfietsen en driewielers is het duurst met een gemiddeld bedrag van 54 euro, jaarlijks goed voor 12 miljoen euro.

Verschillen tussen grote merken

Het jaarlijkse onderhoudsbedrag voor elektrische stadsfietsen van het merk Giant is met een gemiddelde van 30 euro het laagst, gevolgd door Batavus (35 euro), Gazelle (38 euro), Stella (46 euro) en Sparta (56 euro).

Fietsenwinkel

De meeste Nederlanders gaan voor het onderhoud aan e-bikes naar de lokale fietsenwinkel, blijkt uit het onderzoek. Bijna twee derde van de elektrische stadsfietsen wordt naar een fietsenwinkel gebracht. Minder vaak wordt onderhoud uitgevoerd door de fabrikant (14 procent) of door de eigenaar zelf (8 procent). In zeven procent van gevallen vindt er geen onderhoud plaats. 

De verkoop van e-bikes in Nederland groeit nog altijd snel. Vorig jaar was 52 procent van de nieuw verkochte fietsen een e-bike. De merken Gazelle, Sparta en Stella hebben de grootste marktaandelen op de Nederlandse e-bike-markt.

Sinds de stijgende brandstofprijzen door de oorlog in Oekraïne worden er nog meer elektrische fietsen verkocht.  

Eerste indruk VanMoof S5