© Plomp en UNStudio

'In 2030 is er een hyperloop in Europa'

Conceptontwerp van een hyperloop-station.

Supersnel transport

'In 2030 is er een hyperloop in Europa'

01-05-2022 07:25 Laatste update: 02-05-2022 06:13

Het Nederlandse bedrijf Hardt Hyperloop verwacht dat er in 2030 een commerciële hyperloop in Europa zal zijn. De Delftse startup wil in 2027 alle veiligheidstests hebben afgerond met het supersnelle transportsysteem.

Een hyperloop is een vervoersysteem waarbij een magneetzweeftrein door een vacuümbuis rijdt. Omdat er bijna geen lucht in de buizen zit, is de weerstand extreem laag en kunnen zeer hoge snelheden worden bereikt, mogelijk tot wel 1100 kilometer per uur. Elon Musk gaf tien jaar geleden al een presentatie over het concept van de hyperloop, waarna hij besloot zijn idee vrij te geven.

Een van de bedrijven die werkt aan een hyperloop is Hardt Hyperloop, dat binnenkort van Delft verhuisd naar Rotterdam. Het bedrijf werkt mee aan een nieuwe testbaan in Veendam. De bouw daarvan begint deze zomer. Later moet er ook een groter testcentrum komen in het Groningse Meerstad. In 2027 wil Hardt alle veiligheidstests hebben doorlopen, zegt medeoprichter Mars Geuze tegen het ANP. In 2030 moet er dan een eerste werkende hyperloop zijn. 

Ook voor korte verbinding

Waar die eerste hyperloop wordt aangelegd, is nog de vraag. "Het wachten is op een land dat als eerste een baan wil aanleggen", aldus Geuze. 

Dat kan volgens hem ook een korte verbinding zijn naar bijvoorbeeld een vliegveld. "Als je dat als eerste doet, levert je dat expertise op en ook een specialistische industrie. Als je een dijk wilt bouwen, bel je de Nederlanders. Het zou mooi zijn als dat ook voor hyperloops gaat gelden."

Voordelen

De hyperloop biedt volgens Geuze veel voordelen ten opzichte van hogesnelheidstreinen. "Het is goedkoper om aan te leggen, gebruikt minder stroom, neemt minder ruimte in en is veel flexibeler." De hyperlooptreinen kunnen naadloos van richting wisselen naar een andere buis, net als een auto op de snelweg.

Critici wijzen op de gevaren en uitdagingen van een transportmiddel dat in een vacuüm werkt. Door de hoge bouw- en exploitatiekosten zouden tickets voor hyperloopreizen volgens critici ook relatief duur kunnen worden. Bij het nieuwe hoofdkantoor in Rotterdam gaat Hardt dan ook een experience-center aanleggen om mensen te laten kennismaken met de treinen. 

Ruim 50 steden en regio's uit vijftien Europese landen hebben onlangs uitgesproken dat ze voorstander zijn van een initiatief dat pleit voor een Europees hyperloopnetwerk. Onder de regio's zijn Rotterdam, Groningen, Vlaanderen en Berlijn.

Hyperlooptreinen kunnen naadloos van richting wisselen

Ook voor vrachtvervoer

Een van de grote spelers op hyperloopgebied, Virgin Hyperloop, zei onlangs zich voortaan alleen te richten op vrachtvervoer. Het bedrijf was tot nu toe de enige die een hyperloop met mensen erin had getest, met een snelheid van 172 km/u.

In 2019 vestigde de Technische Universiteit van München het snelheidsrecord met een hyperloopsysteem van 463 km/u. Dat gebeurde tijdens een ontwerpwedstrijd van Elon Musks ruimtevaartbedrijf SpaceX.