'Data gebruikers Grindr jarenlang verkocht aan advertentienetwerken'
Privacy

'Data gebruikers Grindr jarenlang verkocht aan advertentienetwerken'

03-05-2022 08:02 Laatste update: 08:02

Gegevens van miljoenen gebruikers van de populaire LGBTQ-datingapp Grindr zijn jarenlang te koop geweest voor advertentienetwerken. Het ging onder andere om locatiegegevens.

De data werden verzameld via een advertentienetwerk en waren sinds zeker 2017 te koop. Dat meldt de Amerikaanse krant The Wall Street Journal op basis van insiders. Grindr zegt twee jaar geleden een einde te hebben gemaakt aan de praktijk. De gegevens werden onder andere gebruikt om gebruikers advertenties te tonen van bedrijven in hun buurt. 

Hoewel er geen persoonsgegevens gelekt zijn, kunnen de locatiegegevens ook voor problemen zorgen. Zo werd vorig jaar van een Amerikaanse katholieke geestelijke bekend dat hij een Grindr-gebruiker was. Dat gebeurde op basis van een analyse van vergelijkbare gebruikersdata.

Ook in andere gevallen kon de identiteit van mensen worden bepaald en ook met wie zij afspraken. Zo kon door de locatiegegevens worden vastgesteld waar Grindr-gebruikers woonden en werkten. Als telefoons langere tijd dicht bij elkaar zijn, kan bovendien ervan uit worden gegaan dat de eigenaren een date hadden.

Risico op chantage

De privacyproblemen zijn bijzonder gevoelig voor Grindr omdat homoseksualiteit en biseksualiteit in veel landen verboden is. De app zegt in die landen geen reclames te tonen zodat de locatiegegevens van gebruikers ook niet zichtbaar kunnen worden voor anderen.

Ook in landen waar homoseksualiteit niet verboden is, kunnen mensen die niet openlijk homoseksueel zijn met de informatie worden gechanteerd. De Amerikaanse regering dwong eerder het Chinese techbedrijf Beijing Kunlun Tech om Grindr te verkopen. Daarbij verwees de regering naar het risico van chantage met behulp van de app-gegevens en de mogelijkheid dat de Chinese overheid gebruikers in de gaten zou kunnen houden.

Grindr kreeg eind vorig jaar in Noorwegen al een boete van 6,3 miljoen euro opgelegd vanwege het illegaal delen van persoonsgegevens met adverteerders.