Xiaomi voor het eerst in de min: omzet techreus gedaald
De Chinese techreus Xiaomi, het op twee na grootste smartphonemerk ter wereld, heeft voor het eerst een lagere kwartaalomzet geboekt. Dat kwam mede door de strenge lockdownmaatregelen vanwege het coronavirus in China.
De omzet van Xiaomi daalde in het afgelopen kwartaal, vergeleken met een jaar geleden, met bijna 5 procent, naar omgerekend ruim 10 miljard euro. Het Chinese bedrijf maakte omgerekend bijna 83 miljoen euro verlies. Een jaar eerder was dat nog een winst van ruim 1 miljard euro.
Vanwege corona-uitbraken gingen grote Chinese steden als Shanghai in een strenge lockdown, waardoor mensen amper konden winkelen. Ook zorgt de hoge inflatie ervoor dat consumenten minder geld uitgeven en waren er negatieve gevolgen door de oorlog in Oekraïne. Xiaomi heeft ook te kampen met hogere kosten voor productie en transport en de aanhoudende chiptekorten.
Afgelopen kwartaal verkocht Xiaomi minder smartphones dan in dezelfde periode in 2021. Daardoor raakte het Chinese bedrijf verder achter op Samsung en Apple, de nummers 1 en 2 op de smartphonemarkt. De daling in de smartphoneverkoop was bij de Chinese concurrenten Oppo en Vivo wel groter dan bij Xiaomi, zegt onderzoeksbureau IDC.
Smart home en elektrische auto
Om minder afhankelijk te zijn van smartphones, die goed zijn voor zo'n 60 procent van de totale omzet, probeert Xiaomi de verkoop van andere slimme apparaten steeds meer te stimuleren, zoals airco's en deurbellen. Het totaalaantal slimme Xiaomi-apparaten voor in huis (dus zonder smartphones, tablets en laptops) is nu 478 miljoen, een groei van 36 procent op jaarbasis.
Ook investeert het Chinese bedrijf miljarden in de ontwikkeling van een eigen elektrische auto, die rond 2024 op de markt moet komen.