Nieuw privacybeleid Facebook en Instagram: 'Begrijpelijker gemaakt'
Elke gebruiker krijgt melding

Nieuw privacybeleid Facebook en Instagram: 'Begrijpelijker gemaakt'

26-05-2022 13:00 Laatste update: 13:05

Meta heeft het privacybeleid van Facebook, Instagram en Messenger een update gegeven met aangepaste teksten en een ander ontwerp. Dat moet het beleid volgens het bedrijf 'begrijpelijker maken'. Ook staat het privacybeleid voortaan in één overzicht met de privacy-instellingen.

In het privacybeleid legt Meta onder andere uit hoe het informatie verzamelt en gebruikt, hoe lang het data bewaart, op welke manier het locatiegegevens verzamelt, en hoe het de ervaringen van gebruikers personaliseert. Ook zegt het bedrijf beter uit te leggen hoe het samenwerkt met partners, leveranciers, dienstverleners en derde partijen. 

Het bedrijf benadrukt dat hoewel zinnen en formuleringen in het privacybeleid zijn veranderd, er geen nieuwe soorten gegevens worden verzameld of op nieuwe manieren worden gebruikt. De update voegt meer details en voorbeelden toe aan het privacybeleid. Volgens Michel Protti, Chief Privacy Officer, wil Meta hiermee 'duidelijker communiceren over hoe we omgaan met gegevens en de keuzes die je hebt'. "We hebben uitgebreidere uitleg toegevoegd, waaronder over hoe we gegevens gebruiken en delen met externe partijen", zegt Protti.

Gaat eind juli in, niet voor WhatsApp

Gebruikers krijgen vanaf vandaag meldingen over het nieuwe privacybeleid te zien op Facebook, Instagram en Messenger. Op 26 juli treedt de update in werking. Gebruikers hoeven geen actie te ondernemen om de diensten van het bedrijf te blijven gebruiken.

Het bijgewerkte privacybeleid van Meta geldt voor Facebook, Instagram, Messenger en andere Meta-producten. Het geldt niet voor onder andere WhatsApp, Workplace, en Messenger Kids, die een eigen privacybeleid hebben.

De melding die Facebookgebruikers krijgen te zien

Minder advertenties over bepaalde onderwerpen

Ook heeft Meta onlangs een aantal privacy-opties verbeterd. Daaronder is een mogelijkheid om in één overzicht te beheren over welke onderwerpen je minder advertenties wilt zien op Facebook en Instagram.

Gebruikers krijgen lange lijsten te zien van onderwerpen die aan hun account zijn gekoppeld en kunnen per onderwerp kiezen of ze daar minder advertenties over willen zien in hun nieuwsoverzicht. Helemaal uitsluiten dat er toch advertenties over bepaalde thema's in je feed verschijnen, doet Meta met de formulering niet. "Je krijgt niet zoveel advertenties hierover te zien. Adverteerders kunnen je niet targetten op basis van een interesse hierin."

Meta geeft in het nieuwe beleid ook meer voorbeelden over dataverzameling voor gepersonaliseerde diensten, zoals het aanbevelen van berichten op basis van interesses en waarom bepaalde personen worden voorgesteld. Verder staan er meer details in over hoe Meta gegevens verzameld van mensen die zijn diensten gebruiken zonder dat ze een account hebben. 

Voorwaarden en Privacycentrum

Ook zijn de servicevoorwaarden bijgewerkt. Dat is volgens Protti gebeurd om 'beter uit te leggen wat er wordt verwacht van ons en degenen die onze platformen gebruiken'. In de voorwaarden staat meer informatie over wanneer Meta accounts kan uitschakelen of beëindigen als ze de richtlijnen voor de community, rond auteursrechten of andere wet- en regelgeving hebben geschonden.

Het nieuwe Privacycentrum bevat voortaan alle informatie over privacy, waaronder het bijgewerkte privacybeleid, de privacy-instellingen en tips rond beveiliging.

Een andere nieuwe instelling laat gebruikers het standaardpubliek kiezen, zoals 'Alleen Vrienden', die op nieuwe berichten die ze op hun tijdlijn delen wordt toegepast. Voorheen was het standaardpubliek dat wat gebruikers het meest recent hadden gebruikt. Was dat 'Openbaar', dan stond dat ook aan voor je volgende bericht. Voortaan wordt het standaardpubliek van de instelling gebruikt.