Ziggo en KPN gaan Formule 1-kanaal Viaplay langer doorgeven
Speciale Viaplay-zender

Ziggo en KPN gaan Formule 1-kanaal Viaplay langer doorgeven

01-06-2022 15:00 Laatste update: 02-06-2022 11:16

Providers Ziggo en KPN gaan het tijdelijke tv-kanaal voor de Formule 1-uitzendingen van Viaplay tot december doorgeven. Dat zou eerst tot augustus gebeuren. Ook opent de streamingdienst volgende week een Nederlands telefoonnummer voor zijn klantendienst. De afgelopen weken kwamen er veel klachten over de streams van Viaplay.

Abonnees van Ziggo en KPN die via de providers een Viaplay-abonnement hebben kunnen tot het einde van het Formule 1-seizoen naar de F1-uitzendingen van Viaplay kijken via een speciale zender. Woordvoerders van beide telecombedrijven hebben dat aan Bright laten weten. De tijdelijke Viaplay-zender zou eerst alleen tot augustus worden aangeboden.

Tijdens de Formule 1-raceweekenden worden de Viaplay-uitzendingen aangeboden via lineaire tv-kanalen. Volgens Ziggo is dit bedoeld om 'de Formule 1 makkelijker beschikbaar te maken voor iedereen'. Een woordvoerder van KPN zegt dat 'er veel gebruik van wordt gemaakt'. De tv-zenders ontlasten ook het netwerk van de providers, doordat kijkers niet streamen via internet.

"We zijn tevreden over onze Nederlandse partners. De tv-kanalen dienen hun doel. We zijn er erg positief over", zegt Andrea Sahlgren, vice-president bij Viaplay tegen Bright. De Viaplay-zenders zijn sinds maart beschikbaar. Toen ging de Zweedse streamingdienst in Nederland van start.

Klachten over streams

Over de internetstreams van Viaplay kwamen de afgelopen weken veel klachten binnen. Sommige gebruikers hadden last van haperende streams en een beeldkwaliteit die lager was dan verwacht. De Consumentenbond en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) riepen daarna het Zweedse bedrijf op om ontevreden klachten een compensatie te bieden.

Ook waren er klachten over de bereikbaarheid van de klantenservice van de streamingdienst. Viaplay laat weten in gesprek te zijn met zowel de Consumentenbond en als de ACM. "Die dialoog is nog gaande. We nemen dit serieus", zegt Sahlgren.

Nu pas telefoonnummer klantendienst

Het Zweedse bedrijf heeft een speciale helppagina gelanceerd waarop Nederlandse abonnees klachten kunnen melden. "Helaas weten we dat er klanten zijn die niet helemaal tevreden zijn en dat spijt ons zeer. Elke ontevreden klant is er één te veel", zegt Viaplay-woordvoerder Roberta Alenius. "We werken er hard aan om iedereen een geweldige kijkervaring te bieden."

Viaplay opent komende week ook een Nederlands telefoonnummer voor de klantenservice, belooft Sahlgren. Tot nu toe konden Nederlandse abonnees alleen via e-mail, chat en social media contact opnemen. "Misschien hadden we het telefoonnummer eerder kunnen aanbieden, maar we willen iedereen ook zo goed mogelijk helpen en dat mensen niet te lang aan de lijn hoeven wachten. We kunnen nu beloven dat iedereen die contact met ons opneemt via officiële kanalen altijd antwoord krijgt."

F1 TV Pro krijgt Viaplay-commentatoren

Viaplay heeft voor de komende drie jaar de Nederlandse uitzendrechten op de Formule 1, maar dat is geen exclusief contract. Nederlanders kunnen de Formule 1 ook kijken bij F1 TV Pro. Vanaf 10 juni gaat deze eigen streamingdienst van de Formule 1 ook Nederlands commentaar aanbieden. Dit gaat om de Viaplay-commentatoren Nelson Valkenburg, Melvin Heemskerk en Allard Kalff.

Sommige F1 TV Pro-abonnees hoopten het commentaar van Olav Mol en Jack Plooij te krijgen. Dat duo verzorgde jarenlang het Formule 1-commentaar bij Ziggo. Sinds dit seizoen doen Mol en Plooij live-verslag in audio op de online-radiozender Grand Prix Radio.

600.000 abonnees

Viaplay begon in maart met de Formule 1-uitzendingen in Nederland. De streamingdienst heeft naar schatting een kleine 600.000 abonnees in Nederland. Het bedrijf wil zelf geen exacte aantallen per land bekendmaken, maar zei in april dat de Nederlandse lancering 'alle verwachtingen heeft overtroffen'.

"Het is natuurlijk geweldig hoeveel mensen een abonnement hebben genomen, doordat ze Max Verstappen in actie willen zien", zegt Sahlgren. "We doen continu onderzoek naar de feedback van onze klanten en we luisteren naar alle reacties. We zijn nog maar drie maanden bezig dus geef ons nog wat meer tijd, zodat we alles kunnen gaan evalueren."

Tonie van Ringelestijn