Duurtest Renault Megane E-Tech: de kennismaking
Bright Duurtest Week 1

Duurtest Renault Megane E-Tech: de kennismaking

15 juni 2022 om 15:58
Laatste update: 8 juli 2022 om 14:46

De komende vier weken rijdt Bright-autotester Rutger Middendorp in de Renault Megane E-Tech. Bewijst deze auto dat Renault met de tijd meegaat? Vandaag de kennismaking.

Kijk ook onze review:

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

Voor wie de roddels en achterklap in autoland niet volgt: Renault en Nissan hebben al een tijdje verkering. Dat begon met een intense liefdesrelatie, daarna werd er met het bestek gegooid en inmiddels lijkt het zich wat genormaliseerd te hebben. Bewijsstuk 1: de Renault Megane E-Tech. Toen de Fransoos en Japanner net verkering hadden bouwden ze elk een eigen elektrische auto. De Renault Zoe en de Nissan Leaf. Die deelden om precies te zijn 0 onderdelen met elkaar en hadden technologisch ook niets met elkaar te maken. De tweede generatie Zoe en de tweede generatie Leaf kwamen ook volledig los van elkaar tot stand.

Onderhuids gelijk, buitenkant verschillend

Maar in 2022 is er de Nissan Ariya en de Renault Megane E-Tech die onderhuids bijna identiek zijn. Aan de buitenkant verschillen ze echter behoorlijk. De Ariya is een SUV van het formaat Skoda Enyaq. De Megane E-Tech is een gedrongen hatchback. Op de foto’s is moeilijk te zien hoe verschillend die auto’s precies zijn, want ze delen wel een zekere esthetiek met elkaar. De oppervlakken zijn allemaal vrij gesloten. Er zitten geen grote luchthappers, openingen of gesuggereerde vormen in. Het zijn beide auto’s met een korte neus en een eenvoudige basisvorm.

Maar waar de Ariya vooral high-tech uitstraalt, is de Megane meer een anabolenbom. En dat bedoel ik zo positief mogelijk. Van praktisch elke auto beweert de maker dat deze een 'sportieve uitstraling' heeft. Van de Megane kun je dat echt zeggen. De goudkleurige onderdelen in voor- en achterbumper kunnen geen universele waardering vinden. Ik vind ze bijzonder geslaagd, mijn wederhelft vindt alles aan de auto fraai op dat detail na. Je kunt de auto met en zonder die kleur bestellen.

Als het gaat om de prijzen en uitrusting is deze Megane E-Tech ook een bijzonder beest. De goedkoopste versie kost 37.500 euro, maar dan heb je én een kleinere accu (40 kWh) én een minder dikke elektromotor (130 pk). Het feest begint wat mij betreft dus pas bij de EV60 met jawel een 60 kWh-accu en 220 pk onder de kap. Je wilt ook een beetje lol hebben van de auto die je koopt. Maar voor die lol en dat extra bereik (400 kilometer in plaats van 280 reëel) betaal je wel 4600 euro extra.

Daarmee komt de Megane in de prijsklasse van de nieuwe elektrische Niro, de Skoda Enyaq en een redelijk uitgeruste Volkswagen ID.3. De Megane koop je dus zeker niet primair vanwege de prijs. De komende weken gaan we uitvogelen of de Fransoos genoeg te bieden heeft om die prijs te verantwoorden.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal