Goedkoper abonnement Netflix krijgt minder films en series
Streamingdienst

Goedkoper abonnement Netflix krijgt minder films en series

20-07-2022 07:23 Laatste update: 16:45

Het goedkope abonnement waar Netflix begin volgend jaar mee komt krijgt een kleiner aanbod aan films en series dan het normale abonnement. Dat komt doordat er nieuwe deals met sommige filmstudio's en producers nodig zijn.

Het goedkopere abonnement waarbij gebruikers reclames te zien krijgen wordt 'rond het begin van 2023' gelanceerd. Dat heeft Netflix gezegd in een toelichting op de kwartaalcijfers. Het bedrijf wil de nieuwe optie eerst uitbrengen in de landen met de grootste reclame-bestedingen. "Het is de bedoeling om het uit te rollen, te luisteren en te leren van de feedback en daarna het aanbod te verbeteren."

De contracten met sommige filmstudio's en producers voorzien niet in dit nieuwe verdienmodel, waardoor Netflix opnieuw moet onderhandelen over vergoedingen. De streamingdienst moet meer betalen om een deel van de films en series aan te bieden bij het goedkope abonnement, waardoor het kan beslissen om sommige content niet toe te voegen.

Het goedkopere abonnement krijgt een kleiner aanbod, erkent Netflix-topman Ted Sarandos. "Het overgrote deel van wat mensen op Netflix kijken kunnen we ook opnemen in ons abonnement met reclames. Over sommige zaken zijn we nog in gesprek met de studio's. We raken wat content kwijt, maar niet alles. Ik verwacht niet dat het een grote belemmering zal vormen", aldus Sarandos.

'Beter dan reclames op tv-zenders'

Het goedkope abonnement kan ervoor zorgen dat minder Netflix-abonnees vanwege de kosten hun abonnement zullen opzeggen. Ook kan het meer nieuwe abonnees opleveren. In het tweede kwartaal verloor de streamingdienst 970.000 abonnees, maar dat was minder dan de verwachte daling van 2 miljoen abonnees. In het derde kwartaal verwacht Netflix juist weer een groei van 1 miljoen abonnees.

Netflix zegt dat zijn advertentiemodel een 'betere ervaring dan tv-zenders' moet bieden, zowel aan consumenten als aan adverteerders. De streamingdienst werkt voor de verkoop van de reclames en de advertentietechnologie samen met Microsoft. De prijs van het nieuwe abonnement is nog onbekend.

Wachtwoorden delen aanpakken

Concurrent Disney+ werkt ook aan een goedkopere optie waarbij films en series worden onderbroken door reclames. Bij Disney gaat het straks om 4 minuten reclames per uur. De goedkopere prijs van Disney+ is nog niet bekend. De Nederlandse streamingdienst Videoland heeft sinds 2020 al een goedkopere optie met reclames.

Naast het goedkopere abonnement werkt Netflix ook aan het strenger aanpakken van het delen van wachtwoorden door gebruikers. Daar doet het bedrijf twee grote tests mee in meerdere Latijns-Amerikaanse landen, waarbij gebruikers die hun account delen extra moeten betalen. Wanneer dat strengere beleid ook elders wordt ingevoerd, is nog niet bekend.

Luister ook de Bright Podcast: