Snapchat in zwaar weer: bedrijven adverteren veel minder
Snap onderuit

Snapchat in zwaar weer: bedrijven adverteren veel minder

22-07-2022 06:27 Laatste update: 06:27

Snap, het bedrijf achter de app Snapchat, lijdt een enorm verlies doordat de advertentie-inkomsten erg tegenvallen. Op de beurs raakte het bedrijf daardoor in één klap 25 procent van zijn waarde kwijt.

Snap leed afgelopen kwartaal een veel groter verlies dan een jaar eerder. De cijfers vielen zo tegen dat het aandeel van het bedrijf een kwart minder waard werd. Het bedrijf leed afgelopen kwartaal een verlies van 422 miljoen dollar, wat in hetzelfde kwartaal een jaar eerder nog een verlies van 152 miljoen dollar was.

Snap heeft er veel last van dat bedrijven hun reclamebudgetten verlagen vanwege de economische onzekerheid, de inflatie en allerlei verstoringen in hun toeleveringsketen. Het bedrijf noemt ook strengere privacyregels op iPhones als een van de redenen voor de tegenvallende advertentie-inkomsten. 

Augmented reality

Snap heeft de afgelopen jaren fors ingezet op augmented reality, waarbij beelden over de echte wereld worden gelegd. Bedrijven kunnen op de app ook advertenties met AR aanbieden, maar volgens Snap worden zulke nieuwe vormen van reclames 'vaak als eerste geschrapt als de budgetten worden verlaagd'.

Het moederbedrijf van Snapchat wil nu het roer omgooien. "We passen ons bedrijf en onze strategie aan om weer sneller te groeien", zei topman Evan Spiegel. Hij wil dat Snap andere inkomstenbronnen dan advertenties gaat aanboren.

Abonnement

Een van de nieuwe verdienmodellen is het onlangs gelanceerde abonnement Snapchat+. Voor 4 euro per maand krijgen abonnees toegang tot een aantal exclusieve functies. Daarmee volgt de chatapp het voorbeeld van Telegram en Twitter die ook al abonnementen op extra's aanbieden.

De slechte cijfers van Snap kunnen een voorbode zijn van tegenvallende resultaten bij andere socialmediabedrijven, zoals Twitter en Meta, omdat die ook vooral van advertentie-inkomsten afhankelijk zijn. Twitter maakt zijn resultaten later vandaag bekend.

Het aantal gebruikers van Snapchat stijgt overigens nog wel. Het aantal dagelijks actieve gebruikers nam met 18 procent toe op jaarbasis en is nu 347 miljoen.  

Luister ook: